Extrémne boli hlavne mesiace január a február, keď sa im o prácu postarali výdatné sneženie a treskúce mrazy. Kamienky, ktoré po zime zostali na cestách, však teraz treba odstrániť. Kde tento štrk končí?
Košice
Stavebný materiál
Vyčistenie Košíc trvá pracovníkom firmy Kosit približne 8 týždňov. Tisíce kamienkov končia na recyklačnom dvore. Posypový materiál čistí 46 zametačov a pomáhajú im aj mechanizmy. „Predpokladáme, že vyzbierame približne 2 300 ton materiálu,“ uviedol Roland Bánhegyi, hovorca spoločnosti Kosit. Posypový materiál odváža firma do recyklačného strediska stavebných odpadov v mestskej časti Krásna. „Po pretriedení z tohto posypového materiálu vzniká stavebný materiál,“ uviedol Ivan Šefčík zo spoločnosti Environcentrum.
Banská Bystrica
Recyklácia
„Upratať musíme viac ako 70 km komunikácií,“ povedal Miroslav Hák z firmy MIS, ktorá sa stará o údržbu ciest a komunikácií v Banskej Bystrici. „Denne odvezieme z ciest približne 50 ton posypu a celé mesto by sme mohli mať vyčistené v priebehu 6 až 7 týždňov,“ vysvetlil Hák. Cesty upratujú kropnice spolu so zametačmi, jednotlivé úseky musia prejsť viackrát. „Kamienky sa ukladajú v zásobníku v zametači. Neskôr skončia v našej skládke, odkiaľ ich neskôr odvezieme do kameňolomu. Tam tento posyp využijú na vyrovnávanie jám či úpravu ciest,“ dodal Hák.
Bratislava
Skládka
„Autá vyrážajú do ulíc podľa požiadaviek dvakrát do týždňa, v teréne je 12 strojov,“ hovorí Vlastislav Gúth, konateľ spoločnosti ASA, ktorá podľa zmluvy s bratislavským magistrátom dáva do poriadku cesty 1. a 2. triedy. Vozidlá ich pozametajú, povysávajú a odpad vyhodia do skládky. „Autá majú šesťkubíkovú nádrž, do ktorej sa zmestí do troch ton odpadu zmiešaného s vodou,“ dodáva Vlastislav Gúth. Stroje jazdia rýchlosťou 5 - 10 km/h.