Kvôli bezpečnosti musia od snehových závejov stále dookola čistiť plochu vyše 800-tisíc m2. Lietadlám zase hrozí, že sa im na trupe vytvorí námraza, čím sa zvýši ich hmotnosť až o stovky kilogramov, a tým sa zmenia aj ich aerodynamické vlastnosti.
Hoci na bratislavskom letisku zatiaľ výrazné meškanie lietadiel v dôsledku zimy nezaznamenali, pracovníci zimnej údržby sú na nohách celé dni. „Naša práca je v porovnaní so zamestnaním cestárov náročnejšia. Plochy totiž musíme čistiť až na holý betón, nesmú na nich zostať ľad ani sneh,“ hovorí Pavol Jánošík, technik zimnej údržby na bratislavskom letisku. Lietadlo má totiž na zemi obmedzené manévrovacie schopnosti a každý kúsok snehu či ľadu môže byť preň veľmi nebezpečný. Technici údržby majú k dispozícii špeciálne mechanizmy, ako sú zhŕňače, zariadenia na použitie protinámrazovej tekutiny či frézy.
Odmrazovanie lietadla
Ľad, ktorý sa pri nízkych teplotách vytvorí na trupe lietadla, môže byť veľmi nebezpečný. S jeho odstránením pomáha zamestnancom špeciálne vozidlo Volvo SMD 1 200. „Trup lietadla striekajú dvoma druhmi tekutín. Jedna slúži na odmrazovanie a druhá vytvára špeciálnu vrstvu, ktorá lietadlo chráni pred nepriazňou počasia,“ vysvetľuje technik Pavol Jánošík.
Odmrazovanie dráhy
Každý kúsok ľadu na vzletovo-pristávacej dráhe znamená pre lietadlo nebezpečenstvo. Pracovníci zimnej údržby letiska ju preto polievajú špeciálnou tekutinou. „Je určená pre letiská, nemôže napríklad obsahovať soľ alebo spôsobovať koróziu,“ dodáva P. Jánošík. Špeciálna tekutina rozpúšťa sneh a zároveň zabraňuje tvorbe námrazy.
Úprava letiskovej plochy
Vzletové a pristávacie dráhy, rolovacie dráhy a stojiská lietadiel zaberajú celkovú plochu 832 445 m2. „Na ich úpravu máme k dispozícii 42 mechanizmov,“ hovorí P. Jánošík. Špeciálne stroje dokážu sneh odhrnúť, pozametať takmer päťmetrovou metlou a jeho zvyšky aj odfúknuť. Celé zariadenie je dlhé približne 11 metrov a stojí až 500-tisíc eur.