Okrem iného budú kontrolovať aj to, či zákazníkov vozia najkratšou cestou, alebo či sa k nim správajú slušne. Ich prešľapy môže mesto sankcionovať pokutou až 160 eur, v mimoriadnych prípadoch aj odobratím licencie. Ani takéto opatrenia však neriešia ten najväčší problém - jazdcov načierno.
Kým licencie taxikárov mohol doteraz kontrolovať iba Národný inšpektorát práce, novela zákona to umožnila už aj samosprávam. Bratislavský magistrát plánuje prísnejšie pravidlá zahrnúť do všeobecno-záväzného nariadenia. „Taxík musí byť na predných dverách označený obchodným menom dopravcu, nápisom TAXI a telefónnym číslom objednávkovej taxislužby, aby bolo jasné, kto taxík prevádzkuje,“ vysvetľuje hovorca primátora Ľubomír Andrassy.
Zmeny by mali začať platiť do konca roka. „Kontrolu vykonajú mestská polícia a určení zamestnanci magistrátu. Taxikárov budú môcť aj sankcionovať až do výšky 160 eur a v mimoriadnych prípadoch aj odobratím licencie,“ hovorí Andrassy. Väčšina taxikárov, ktorých oslovil Nový Čas, s prísnejšími pravidlami súhlasí.
„Vítame kontroly, ktoré zabezpečia plnenie toho, čo je stanovené,“ povedal Milan Velčický z Cech Taxi Bratislava. Paradoxom je, že zákon hovorí iba o sankciách pre taxikárov s licenciou. „Taxikárov jazdiacich načierno je až 40 percent. Naďalej si môžu robiť, čo chcú. Ceny si určujú podľa toho, ako sa im zachce, ošklbávajú najmä turistov. Robia nám hanbu,“ tvrdil vodič Jozef.
Samospráva priznáva, že na taxikárov bez oprávnení je prikrátka. „Ak proti nim chceme bojovať, tak len zmenou legislatívy. Zmeniť by sa mal celý zákon, aby vodiči bez oprávnenia alebo takí, ktorí ho zneužívajú, mali oveľa prísnejší postih, napríklad odobratie vodičského preukazu na niekoľko rokov,“ myslí si Andrassy. V Bratislave je vydaných okolo 1 500 povolení na výkon taxikára, no reálne ich v metropole jazdí až okolo 2 500.
Čo bude samospráva kontrolovať
1. Výber najkratšej trasy – taxikár by mal zvoliť najkratšiu cestu s prihliadnutím na návrh cestujúceho.
2. Správanie k zákazníkovi - vodič by mal byť slušný a ochotný poradiť či pomôcť zákazníkovi.
3. Kontrola technického stavu vozidla - vozidlo musí byť po technickej a emisnej kontrole spôsobilé na prevádzku.
4. Označenie vozidla - na obidvoch predných dverách musí byť taxík označený obchodným menom dopravcu, nápisom TAXI a telefónnym číslom objednávkovej taxislužby.
5. Taxametre – vozidlo musí mať zabudovaný úradne overený taxameter schváleného typu a s neporušenou plombou.
6. Sadzby cestovného - na viditeľnom mieste na vonkajšej strane karosérie vozidla na ľavých a pravých predných dverách a v interiéri vozidla musí mať uvedené základné sadzby cestovného.