Kto je vlastne v práve? Užívatelia internetu, ktorí sa zaregistrujú na stránke pričom si poriadne neprečítajú podmienky, alebo prevádzkovateľ služby, ktorý jednoznačne a jasne neupozorňuje, že za registráciu sa platí? Spor, ktorý začína nevinným kliknutím a končí výstražnými upomienkami o zaplatení dlhu. Nový Čas prináša spoveď troch čitateľov, ktorým vyhrážky nedajú spávať a rady právnika.
Ani samotné právo v tomto prípade nehovorí jednoznačné. ,,Pri registrácií má prevádzkovateľ služby problém dokázať na súde, kto v čase, keď došlo k objednávke služby, sedel za počítačom. Ak tieto skutočnosti súdu dôveryhodne a bez pochybností preukáže, tak bude úspešný," tvrdí Juraj Bizoň, advokát z firmy Bizoň&Partners.
Čakajte vyhrážky
Majitelia týchto stránok sa neštítia ani zastrašovania. S upomienkami posielajú aj vypočítaný celkový dlh, ktorý vám vznikne, ak vec postúpia na súd a ako inak, spor prehráte. Ak neuspeju, prichádzajú na rad vyhrážky exekúciou. Nedajte sa však zastrašiť. ,,Exekúcia sa môže začať iba ak veriteľ má v rukách rozhodnutie súdu alebo notársku zápisnicu," tvrdí právnik Jozef Malý z advokátskej kancelárie Detvai Ludik Malý Udvaros.
Čo na to SOI
Podľa Slovenskej obchodnej inšpekcie, spoločnosti Pro Content Banská Bystrica, Web Content Nitra, Online Investment Group Ltd. Seyschelles použili nekalú obchodnú praktiku. ,,Tým, že podmienkou pre účasť na stránke bola nutnosť zaregistrovať sa, pričom neupozorňovala spotrebiteľov na úvodnej stránke, že táto registrácia slúži aj ako objednávka platenej služby, dokonca s viazanosťou na 1 rok alebo 2 roky, dopustila sa klamlivého činu," tvrdí hovorkyňa SOI Danuša Krkošová.
Čitateľka Katka,
spor s firmou ProContent
Katarína sa prihlásila na stránku www.basne-portal.sk, ktorú prevádzkuje firma ProContent. Tá jej začala posielať faktúry, kde sa za registrovanie platí 60 €. Neskôr sa firma premenovala na South Ocean Investment Corp., ktorú zastupuje BIB Services. Keďže doteraz Katka nereagovala na výzvy, firma žiada, aby do 14 dní dlh vyplatila. Celkový poplatok vyčíslila zatiaľ na 129,32 €.
Právnik radí: Predovšetkým by pani nemala reagovať na tieto maily. Pravdou však je, že ak si neprečítala obchodné podmienky, kde poplatok bol spomenutý, a označila potvrdenie, nemôže len na tomto jedinom zakladať svoju obranu proti zaplateniu.
Čitateľ Juraj z Bratislavy,
spor s firmou Online Invest Group LTD.
Iba 11 -ročná dcéra Juraja z Bratislavy navšívila stránku vytvorenú ku príležitosti Majstrovstiev sveta vo futbale www.ms-2010.sk. Zaregistrovala sa a odvtedy chodia domov upomienky na jej meno. Keďže prevádzkovateľ nemá na stránke uvedené telefónne číslo a adresu sídla uvádza na Seyschellas, nemá sa Juraj na koho obrátiť. Dlh jeho dcéry sa vyšplhal na 44,95 €.
Právnik radí: Ak dieťa dostane faktúru na zaplatenie za použitie webovej stránky, nevzniká platný právny vzťah, pretože dieťa nemá plnú spôsobilosť na právne úkony. Rodič nie je povinný takúto faktúru zaplatiť, pretože on sám zmluvu neuzavrel.
Čitateľ Peter z Topoľčian,
spor s firmou Pro Content
Aj tento pán navštívil webovú stránku www.basne-portal.sk. Prišla prvá upomienka o zaplatení faktúry na 60 € a odvtedy prichádzajú neustále. Peter však s touto stránkou "vybabral" po svojom. Do registrácie napísal falošné údaje o svojom mene, trvalom bydlisku, či dátume narodenia. Pre tento účeľ si dokonca vytvoril novú emailovú schránku. Danú adresu, z ktorej prichádzali upomienky, označil ako SPAM, a tak sa im správa vráti ako nedoručená a on má pokoj.
Právnik radí: V prípade, že by došlo k súdnemu konaniu, mal by poskytovateľ stránky problém preukázať, kto túto službu objednal, kto uzavrel zmluvu. Firma by musela vedieť preukázať, že sa pán k niečomu zaviazal, teda že medzi nimi vznikol právny vzťah.
Stanovisko SOI
- prevádzkovateľ stránky tvrdí, že poskytovanie služby začína už registráciou, čím spotrebiteľ stráca možnosť odstúpiť od zmluvy v zákonnej lehote 7 pracovných dní
- podmienkou je tiež súhlas užívateľa, ktorý v tomto prípade dal nevedomky, čím sa vopred vzdal svojho práva na odstúpenie od zmluvy
- podľa Občianskeho zákonníka sa však nemôže svojich práv vzdať, ani inak zhoršiť svoje zmluvné postavenie
- preto spotrebitelia, ktorí sa konaním spoločnosti cítia poškodení, môžu sa dovolávať neplatnosti takejto zmluvy na súdoch, podľa sídla spoločnosti
- SOI môže spoločnosti zakázať takéto konanie a uložiť pokutu
- spoločnosť, ktorá má sídlo v inom členskom štáte EU, môže SOI požiadať orgán kontroly daného štátu o konanie
- na firmu registrovanú mimo členských štátov EU, nemá SOI kompetenciu konať
Pozor na tieto spoplatnené stránky:
- www.downloads-portal.sk
- www.basne-portal.sk
- www.ms-2010.sk
- www.stahujme.sk
- www.openoffice-24.sk
- www.online-mapy.sk
Kedy je poplatok za registráciu platný?
- Poplatok za prístup, registráciu alebo akúkoľvek inú službu ako taký nie je zakázaný
- Vôľa osoby zaplatiť tento poplatok musí byť slobodná, vážna a aby pred zaplatením zákazník nebol uvádzaný do omylu
- Prevádzkovateľ musí stránku uspôsobiť tak, aby ešte pred tým, než zákazník vyplní akékoľvek svoje údaje, presne vedel, že bude musieť zaplatiť poplatok
- Následne by sa mala objaviť možnosť, kde zákazník potvrdí, že týmto vysvetleniam porozumel, prípadne, že si prečítal obchodné podmienky.
- Je však potrebné uviesť, že ak omyl zákazníka spočíva iba v tom, že bol nedôsledný a neprečítal si obchodné podmienky a napriek tomu označil potvrdenie, nemôže len na tomto jedinom zakladať svoju obranu proti zaplateniu.