Nenaleťte v obchode predajcovi, ak vás bude presviedčať, že nemáte nárok na opravu alebo výmenu tovaru.
Nespokojní zákazníci sa, čo sa týka reklamácií, často sťažujú Slovenskej obchodnej inšpekcii. ,,Najviac podnetov je na postup pri vybavovaní reklamácií – neprijatie reklamácie predávajúcim a nevybavenie reklamácií do 30 dní,“ priblížila hovorkyňa inšpektorov Danuša Krkošová. Len za tento rok inšpektori dostali až 1 887 spotrebiteľských podnetov, ktoré sa týkali reklamácií.
Reklamácia tovaru sa riadi Občianskym zákonníkom a zákonom o ochrane spotrebiteľa. Slovenská obchodná inšpekcia dozerá na formálny postup pri vybavovaní reklamácie. ,,Ak predávajúci poruší povinnosti stanovené v zákone o ochrane spotrebiteľa, teda aj pri vybavovaní reklamácie, môže uložiť sankciu do výšky 66 387 eur,“ varuje Krkošová.
Poznáte záručné lehoty a viete, ako pri reklamácii postupovať? Nový Čas zisťoval praktické rady, ktoré sa vám zídu.
Ako postupovať pri reklamácii?
1. K reklamácii musíte doložiť pokladničný doklad.
2. Výrobok môžete reklamovať aj bez originálneho obalu.
3. Reklamovať môžete počas otváracích hodín predajne - v predajni sa musí vždy nachádzať osoba, ktorá prijíma reklamácie.
4. Presne opíšte chybu, ktorá v zakúpenom výrobku vznikla, a tiež spôsob, ako ju chcete vyriešiť.
5. Predajca určí spôsob vybavenia reklamácie ihneď, v zložitých prípadoch do 3 pracovných dní a v odôvodnených prípadoch (najmä ak ide o zložité technické zhodnotenie stavu výrobku) najneskôr do 30 dní.
6. Vybavenie reklamácie nesmie trvať dlhšie ako 30 dní. Po uplynutí tejto lehoty má spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť, alebo má právo na výmenu za nový výrobok.
7. Za vybavenie reklamácie sa považuje odovzdanie výrobku po oprave, jeho výmena, zamietnutie reklamácie alebo vrátenie peňazí.
8. Ak vám predajca reklamáciu neuznal, môžete si nechať zhotoviť znalecký posudok - predajca vám musí v doklade o reklamácii uviesť, komu môžete zaslať výrobok na posúdenie.
Za čo zodpovedá predajca
- za kvalitu predávaného výrobku
- zodpovedá aj za chyby, o ktorých nevedel. Nezáleží na tom, či ide o chyby zjavné, alebo skryté, ktoré sa prejavia neskôr
- predajca musí s výrobkom poskytnúť návod na používanie v slovenskom jazyku
- reklamačný poriadok musí sprístupniť na viditeľnom mieste
- na žiadosť kupujúceho musí vydať záručný list. Ak to postačí, môže namiesto záručného listu vydať doklad o kúpe. ZÁRUČNÝ LIST musí obsahovať: meno a priezvisko, obchodné meno alebo názov predávajúceho; číslo alebo miesto podnikania; obsah záruky, jej rozsah a podmienky; dĺžku záručnej lehoty; údaje potrebné na uplatnenie záruky
Tip
Záručný list určite žiadajte pri veciach, ktoré sú určené na používanie na dlhšiu dobu. Napríklad technické zariadenia, nábytok, kožuchy, exkluzívne spoločenské oblečenie, značkové športové potreby a podobne. Starostlivo si ho uschovajte - najlepšie je, ak si záručné listy a pokladničné bloky odkladáte na jedno miesto, napríklad do jedného fascikla, aby ste ich mali pokope.
Poznáte záručné lehoty?
Občiansky zákonník stanovuje záručné lehoty:
- 24 mesiacov na predaný tovar
- 24 mesiacov na zhotovenú vec na zákazku
- 18 mesiacov pri stavebných opravách a úpravách
- 12 mesiacov pri predaji použitých vecí
- 3 mesiace pri oprave a úprave veci
- záručná lehota začína plynúť od prevzatia veci kupujúcim
- ak pri reklamácii dôjde k výmene tovaru, jeho záručná lehota začína plynúť znovu od prevzatia novej veci. To isté platí aj pri výmene súčiastky, na ktorú bola poskytnutá záruka
- ak je na predávanej veci, na jej obale alebo v návode vyznačená doba použitia, záručná lehota trvá do uplynutia tejto doby
- pri veciach, ktoré sa rýchlo kazia, treba reklamáciu uplatniť najneskôr na druhý deň po kúpe, inak právo zanikne
- po uplynutí záručnej lehoty právo na reklamáciu zaniká!
Tip
Záručná lehota sa vzťahuje aj na výrobky predávané so zľavou alebo vo výpredajoch. Ak sa však zľava poskytla pre konkrétnu chybu tovaru, túto chybu potom nemôžete reklamovať.
Kto vám pomôže?
Slovenská obchodná inšpekcia nevstupuje do reklamačného konania. V prípade sporu s predajcom môže spotrebiteľ požiadať o pomoc občianske združenie na ochranu spotrebiteľa. Ak ani potom nie je úspešný, môže sa svojich práv domáhať súdnou cestou.