Máte skúsenosti s realitkami? Napíšte nám na tip@novycas.sk!
Pri kúpe či prenájme nehnuteľnosti sa vám môže stať, že o služby nájdenia bytu na kúpu či prenájom požiadate realitnú kanceláriu. Do podobnej situácie sa dostal aj náš čitateľ Peter P. z Bratislavy a prekvapený úrovňou služieb sa rozhodol pre vlastný prieskum. Čo zistil?
Počas šiestich mesiacov oslovil niekoľko realitných kancelárií a uskutočnil presne 115 stretnutí s realitnými maklérmi, pýtajúc sa na byty v bratislavskej Petržalke. „Byty som si vyberal z blízkeho okolia, kde poznám územné plány, infraštruktúru i možnosti parkovania,“ povedal Novému Času dôchodca Peter P. Výsledky jeho prieskumu sú prinajmenšom zaujímavé. Chýbali im základné informácie o nehnuteľnostiach alebo zavádzali.
Martin Lazík z Národnej asociácie realitných kancelárií (NARKS ), ktorá združuje realitné kancelárie na celom Slovenku, radí: „Je výhodou, ak si klient vybral kanceláriu, ktorá je našim členom. V prípade sťažnosti alebo pochybností s kvalitou služieb je možné sa na nás obrátiť.“
Čo ukázal prieskum?
- 18 maklérov nevedelo, kde v dome je výťah
- 40 maklérov nevedelo výšku nájomného
- 27 maklérov počas telefonovania majiteľovi spred domu sa pýtalo na poschodie, pretože nevedeli, kde majú vystúpiť z výťahu
- 91 maklérov bytom nechali sprevádzať majiteľa
- 14 maklérov obyčajné (papierové) dvere označilo za bezpečnostné
- 14 maklérov repasované (nalepená tapeta) dvere označilo za nové
- pre 41 maklérov kompletná rekonštrukcia znamená vymenené okná, nové podlahy alebo vymaľovaný byt
- 77 maklérov o okolí domu nevedelo nič (prípadne si vymýšľali)
- 78 maklérov podávali zavádzajúce informácie - napr. tu sa nebude stavať, tento výhľad vám nič nepokazí, tie stromy sú chránené, bude sa zatepľovať, postavia tu parkovacie miesta, presmerujú dopravu. Za poskytovanie nepravdivých informácii nie sú členovia tejto profesiae nijako postihovaní.
- 98 maklérov nemalo k dispozícii náčrt a rozmery izieb bytu
- 6 maklérov malo fingovaných kupcov, čo bolo zrejmé z toho, že raz im tykali a raz vykali
- 87 maklérov si muselo aktuálnosť svojej ponuky, ktorú zverejnili v deň, kedy som im telefonoval, overiť u majiteľa bytu
- 71 maklérov odmietlo počas prvého telefonátu uviesť číslo vchodu.
- 21 maklérov čakalo pred iným vchodom, než sa nachádzal byt
- 103 maklérov považuje plné parkovisko za bezproblémové parkovanie (13 z nich to tvrdilo napriek tomu, čo meškali preto, lebo nevedeli zaparkovať).
AKO SPOZNAŤ SERIÓZNU REALITKU?
Na správnom mieste ak:
- prvý kontakt telefonický alebo osobný je slušný a úctivý,
- vám venujú dostatočnú pozornosť,
- vedia odpovedať na takmer všetky otázky o nehnuteľnosti,
- vám vysvetlia, ako pracujú,
- vám vysvetlia princíp zmluvy o sprostredkovaní.
Realitku radšej opustite ak:
- prístup nie je korektný,
- nevedia odpovedať na vaše otázky,
- sa pokúšajú zavádzať,
- vám dôkladne nevysvetlia, ako pracujú,
- vytvárajú na vás tlak k rýchlemu rozhodnutiu
- od vás žiadajú províziu vopred
JEDNA NEHNUTEĽNOSŤ - VIAC REALITIEK
Nájsť jednu nehnuteľnosť na stránkach viacerých realitiek nie je neobvyklé. „Klient nepodpíše exkluzívnu zmluvu v domnení, že viac realitiek je jeho výhodou. Pre kupujúcich to vyznieva nedôveryhodne. Chyba je aj na strane realitky, ktorá sa snaží obchod ,prebrať‘ z portfólia inej spoločnosti. Niekedy sa tak deje aj bez vedomia danej realitnej kancelárie,“ vysvetľuje Lazík.
SPROSTREDKOVATEĽSKÁ ZMLUVA A PROVÍZIA
Výška provízie sa určuje podľa náročnosti transakcie a ceny nehnuteľnosti. „Klient by mal mať podpísanú zmluvu o sprostredkovaní, kde musí byť uvedená výška provízie a rozsah služieb,“ radí Lazík. Províziu platí strana, ktorá si službu objednala. Dohoda môže byť aj iná - napr. provízia sa rozdelí medzi obe strany.
Podeľte sa s nami o vaše skúsenosti s realitkami! DISKUTUJTE, alebo píšte na tip@novycas.sk!