Manažéri železničných spoločností poberajú také platy a odmeny, o akých sa ťažko robiacim pracovníkom železníc ani nesníva. Železnice pritom nutne potrebujú obrovské dotácie, na ktoré ale nie sú prostriedky. Doplácajú na to cestujúci, ktorých od ciest vlakom odrádza neprehliadnuteľne katastrofálny stav vozňov a staníc a nedostatočná informovanosť.
Nie všetci cestujúci sú však nespokojní so stavom vlakov a dokonca niekomu ani neprekážajú obrovské rozdiely medzi platom manažérov a tých, ktorí denne drú dlhé hodiny v ťažkých podmienkach vlakovej dopravy, zodpovední za ľudské životy!
„Som obyčajný cestujúci, ktorý dosť často využíva vlakovú dopravu, no železníc sa musím zastať,“ napísal nám jeden z čitateľov. „Je pravda, že manažment berie ťažké peniaze, no stav vlakov, staníc a nástupíšť je hlavne o nás cestujúcich. Tie smradľavé záchody očúravame my sami, stanice a vlaky pokresľujeme a rozbíjame my cestujúci. Slováci vidia maximálne po koniec svojho plota a výšku svojho konta, nikam inam. Preto na Slovensku nikdy poriadok nebude, ani na železniciach, ani v autobusoch ... a žiaľ asi ani nikde inde,“ domnieva sa čitateľ.
Hoci je to ojedinelé, zväčša dobré skúsenosti z našich vlakov má diskutér s prezývkou Gladinator. Každý víkend cestuje na trati Banská Bystrica – Žilina a späť, predtým veľa cestoval do Bratislavy či Košíc, no so službami nemá najmenší problém. „Smetiaky sú vždy prázdne, je upratané, sú čisté záchody. Rýchliky bývajú takmer všetky čisté, spĺňajú štandardy príslušnej skupiny,“ píše diskutér. „Cestujúci musia rátať s tým, že na trase medzi dedinou a mestom, kde je lacný lístok a slabo vyťažená trasa bude aj ten vlak tak vyzerať. Treba si všimnúť, že tam, kde to železniciam vykazuje zisky, nakupujú sa nové vlaky a rekonštruuje sa. Nedá sa všetko zo dňa na deň,“ poukazuje na pozitívne aktivity Železníc jeden z mála spokojných cestujúcich.
S prehnanou kritikou nesúhlasí ani Magda. Často využíva vlak na trase Sučany – Žilina a nemá žiadnu zlú skúsenosť. „Je pravda, že všade cítiť nedostatok investícií, treba rekonštruovať, obnovovať, ale to s prácou zamestnancov Železníc nemá nič spoločné. Verím, že nastane oživenie železničnej osobnej aj nákladnej dopravy, šetrí životné prostredie,“ dodáva čitateľka.
Svoj názor nám napísal aj čitateľ s podpisom Anonym. Nevidí nič zlé na tom, že vrcholoví manažéri železníc berú obrovské peniaze, pričom spoločnosti, ktoré riadia, vykazujú státisícové straty. „Za stav vagónov a špinu sú síce zodpovední pracovníci Železničnej spoločnosti, ale hlavne nekultúrni ľudia, ktorí dokážu za noc zničiť náš spoločný majetok. Na všetko sú potrebné peniaze,“ píše čitateľ a poukazuje na pozitívne činnosti vedenia železníc. „Trať sa modernizuje smerom z Bratislavy na Žilinu. Kupujú sa nové vozne a rekonštrukciou prešli viaceré uzlové stanice (napr. Poprad, Prešov, ..). Vedúci pracovníci týchto spoločností peniaze zháňaju zo štátneho rozpočtu, a z fondov Európskej únie,“ stavia sa na stranu vedúcich náš čitateľ a ubezpečuje všetkých, že aj riaditelia železničných podnikov pravidelne cestujú vlakmi, aby ušetrili štátne peniaze. „Nemáte ani predstavu o činnosti týchto ľudí. Poctivo uviedli svoje daňové priznanie, spravujú majetok štátu, sú zodpovední za zamestnancov, zháňajú peniaze a vykonávajú činnosti, súvisiace s prácou vedúceho pracovníka. Ak ich príjmy porovnáme napríklad s moderátormi či spevákmi, niet im čo závidieť,“ uvažuje anonymný čitateľ o stotisícových platoch manažérov železníc. Tie, ako vieme, sú sú v súčasnosti v miliónových stratách
Cestujete aj vy vlakom? Napíšte nám vaše skúsenosti, pošlite fotky, v akom prostredí ste cestovali a ako vyzerala stanica. Svoje príspevky posielajte na tip@novycas.sk.