Nedávny test Nového Času ukázal, že cesta z letiska do centra Bratislavy je až štvornásobne drahšia, ak si vezmete taxík zo stanovišťa a nie na telefón.
Na článok o predražených letiskových taxíkoch zareagovali rozhorčení bratislavskí taxikári. A to nielen letiskoví, ale aj tí, ktorí majú stanovištia na rôznych iných miestach.
„Máte vôbec šajnu, čo obnáša taxikárčenie?“ pýta sa Vlado, ktorý robí vo fachu už 17 rokov a článok sa ho veľmi dotkol. „My nie sme nikým dotovaní, opravy, stanovištia, benzín, všetko si hradíme sami. Nie sme charita, aby sme vozili niekoho, kto na to nemá. Taxík nie je doprava pre chudobných!“ Taxikári majú tiež svoje rodiny a ak chcú zarobiť, pracujú denne viac ako 12 hodín a to aj cez víkendy a sviatky. „Nie sme žiadni milionári, iba prežívame,“ píše Vlado a pre lepší obraz uvádza aj rozpočet na svoje náklady. „Jedno stanovište sa pohybuje od 1 000 do 2 000 eur, na letisku aj 33 000 ročne. Opravy sa pohybujú podľa typu auta od 250 do 600 eur na hodinu. Predsa na to musíme nejako zarobiť!“ ohradzuje sa taxikár a dodáva, že pod cenu si môže dovoliť jazdiť iba ten, kto nemá zaplatené stanovište a zákonné poistenie.
Mišo je ďalší z tých, ktorí vedia, aký tvrdý je taxikársky chlebíček. „Taxikár neurobí len 10 kilometrov so zákazníkom, ale musí sa aj vrátiť späť. Taxík je nadštandardná služba.“ Nemyslí si, že máme premrštené ceny, podľa neho je to podobné ako inde v Európe. Jediný rozdiel je v tom, že v iných štátoch majú taxikári vyhradené miesta na státie zdarma od mesta, pretože robia mestu službu. „Okrem iného musím mesačne platiť 200 eur firme, ďalších 340 ročne za stanovište, 160 odvody a 28 mestu, čo je dokopy 388 len za to, že jazdím. Hrubá tržba je asi 1400 a to som ešte netankoval!“
Košičan s prezývkou Giovanni napísal svoj postreh z východoslovenskej metropoly. „Máme tu taký taxík, v rámci mesta kamkoľvek je jednotná cena 3 €. Síce sa čaká aj pol hodiny, ale aj tak sa to oplatí, hlavne keď idú mladí z diskotéky.“ Na to mu odpovedal Kekesko a odhalil pozadie lacných košických taxíkov. „Je to tak, že niekto si nakúpi autá, prenajíma ich tým, ktorí vlastné autá nemajú a núti jazdiť taxikárov za malé sumy, aby mal stále vonku dosť šoférov a aby najazdili veľa kilometrov. Každý kilometer mu však musia zaplatiť, aj ten prázdny. Jediným východiskom je kúpiť si vlastné auto.“ Podľa Kekeska to tak funguje všade, okrem Bratislavy. „Vlastne sa ľudia vozia za peniaze toho vodiča. Z 30 zarobených eur ide 24 majiteľovi za prenájom a čo ostane vodičovi? Nie je to také ružové, ako sa to vidí zvonku,“ povzdychol si ďalší čitateľ so skúsenosťami s taxikárskym remeslom.
Využívate taxík, alebo ste sami taxikárom? Aký je váš názor na veľké rozdiely v cenách zo stanovišťa a na telefón? DISKUTUJTE, alebo píšte na tip@novycas.sk!