Stalo sa vám, že vás v reštaurácii alebo bare oklamali? Podeľte sa so svojimi zážitkami a pošlite negatívne skúsenosti na tip@novycas.sk!
Náš zákazník, náš pán. Heslo, ktoré v každej štvrtej reštaurácii na Slovensku neplatí. Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) počas prvého polroka 2010 prekontrolovala 996 zariadení a až v štvrtine z nich zistila nedostatky. Každá druhá prevádzka klame zákazníka v Nitrianskom kraji, najmenej podvádzajú reštaurácie v Košiciach. Kontroly v reštauračných prevádzkach, bufetoch a občerstveniach sa zamerali na dodržiavanie hmotnosti, dolievanie nápojov, vydávanie dokladov o kúpe či predražovanie.
Počas polroka si kontrolóri posvietili na takmer tisíc prevádzok. "Z prekontrolovaných 996 jednotiek sme nedostatky zistili v 239 prípadoch, čo predstavuje 24 %,“ potvrdila hovorkyňa SOI Danuša Krkošková. Najhoršie obstáli reštaurácie a krčmy v Nitrianskom kraji. Inšpektorov sa pokúsili podviesť v každej druhej. Naopak, najférovejší sú krčmári v Košickom a Žilinskom kraji zákazníkov chcel obabrať len každý dvadsiaty podnik.
Inšpektori si vyberali reštaurácie nielen sami, ale do úvahy brali aj tipy od samotných zákazníkov, keďže až 211 podnetov im poslali práve občania. V 64 prípadoch sa potvrdilo, že podnik podvádza. V tom, že slovenské reštaurácie nás klamú, nie sme výnimkou. Podobný test urobili aj v prevádzkach v susednej Českej republike. Zákazníkov u našich západných susedov oklamalo až 37 % kontrolovaných podnikov.
Podvodnícke reštaurácie podľa krajov
Kraj | Počet kontrol | Pochybenia | % |
Nitriansky | 33 | 17 | 51,5 |
Trenčiansky | 187 | 72 | 38,5 |
Trnavský | 61 | 23 | 37,7 |
Prešovský | 171 | 56 | 32,7 |
Banskobystrický | 49 | 16 | 32,6 |
Bratislavský | 165 | 39 | 23,6 |
Žilinský | 113 | 7 | 6,2 |
Košický | 217 | 9 | 4,1 |
Spolu | 996 | 239 | 24,0 |
10 NAJVÄČŠÍCH PODVODOV
1. Nedočapované nápoje
Viac ako dve tretiny pív čapujú krčmári pod rysku.
Tip Nového Času: Frázy typu „to dôjde samé“, ignorujte. Objednali ste si pol litra piva a nie štyri deci s kopou peny.
2. Riedenie
Džúsy vodou, značková kola kolovým nápojom za pár centov Stáva sa aj to, že krčmár zriedi aj pivo - namiesto dvanástky načapuje desiatku a len navrchu doleje dvanástku.
Tip Nového Času: Každý správny pivár odhalí tento podfuk. Ak máte pochybnosti o kvalite nápoja, nechajte si ho vymeniť.
3. Čudné názvy
Prsia pani horárky, Tajtrlíkova zmes - minútky s nič nehovoriacimi názvami často skrývajú len zmes spracovaných zvyškov, ktoré sa pomelú do fašírok alebo rezňov a dá sa im čudné meno.
Tip Nového Času: Pozor na veľmi pikantné jedlá, korenie, ale aj syr Niva dokážu totiž potlačiť chuť starého mäsa.
4. Priesvitný rezeň
Ttenučký rezeň alebo filé obalia kuchári v strúhanke dvakrát, čím „mäso“ získa pred písanú hmotnosť. Porcia vyzerá väčšia. Pri obaľovaní sa často používajú len bielka z vajec.
5. Obrie obloženie
Ak ste si objednali minútku a kuchár nemá dosť mäsa, tanier bohato obloží, aby bol plný.
Tip Nového Času: Nechajte si prílohy doniesť zvlášť, po tom vynikne skutočná veľkosť porcie.
6. Falošný tatarák
Pravý tatársky biftek sa má robiť z hovädzej sviečkovice. Tá je však pre mnohé reštaurácie zbytočne drahá, takže zákazník namiesto nej dostane len obyčajné hovädzie alebo konské mäso.
7. Ľad v nápoji
Častým javom sú džús alebo kola utopené v kope ľadu. Samotného nápoja je potom oveľa menej, zákazník teda zaplatí za zmrazenú vodu.
Tip Nového Času: Ľad si nechajte doniesť v extra pohári. Jedinou výnimkou sú miešané drinky, tam je ľad súčasťou receptúry.
8. Zlievky
V tých najhorších podnikoch zvykne obsluha zlievať nedopité nápoje, ktorými potom riedi ostatné. Tak sa stane, že kola chutí po rume a džús po vodke. Hosť mal totiž miešaný nápoj, ale čašník to nevedel.
Tip Nového Času: Ak váš nápoj chutí podozrivo, nechajte si ho vymeniť alebo z podniku radšej utečte.
9. Zlý účet
Ak má početnejšia skupina hostí „slinu“, nie je problém prihodiť jej k účtu niekoľko vypitých pohárikov navyše.
Tip Nového Času: Kontrolujte každý zásah čašníka do účtenky, záverečné vyúčtovanie by mal urobiť priamo pred vami. Všetky položky by mali byť na paragóne z elektronickej pokladnice rozpísané.
10. Jedlo po niekom
Niektorí kuchári umývajú nedojedené listy šalátu a dajú ich na stôl ďalšiemu hosťovi. To isté sa môže stať napríklad s pirohmi.
Tip Nového Času: Ak je kuchár dôkladný, neodhalíte ho. Jediná rada znie - nedojedené kúsky pokrájajte, aby sa nedostali na tanier niekoho iného.