Dovolenka za tisíce eur sa stala nočnou morou. Cestovná kancelária Karya Tour vyhlásila včera úpadok a 1 100 jej klientov zostalo uviaznutých v Turecku a v Egypte. Mnohé hotely v Turecku ich chcú vyhodiť na ulicu, ak si dovolenkári nezaplatia ubytovanie zo svojho.
Cestujúci sú v bezradnej situácii. Do nedele budú smerom na Slovensko síce vypravené tri lietadlá, ale ľudia nevedia, či sa do nich pomestia. Ďalším asi 7 000 klientom, ktorí mali na dovolenku letieť v najbližších dňoch, sa sen o nej rozplynul. Slováci ostali uviaznutí v tureckých letoviskách Antalya, Kemer a Side. „Odletieť sme mali až 14. júla, ale vo štvrtok nám v hoteli oznámili, že kancelária neuhradila ubytovanie a musíme si ho zaplatiť alebo odísť. Keď niektorí protestovali, zavolali na nich ochranku. Nemali sme inú možnosť, iba si za jednu noc zaplatiť 150 eur,“ opisuje napätú situáciu Rado. S dvoma dcérkami, manželkou a ďalšími asi 40-timi Slovákmi je v letovisku Side. Za túto dovolenku cestovke zaplatil 2 900 €. Situácia sa ešte viac vyhrotila, keď hotel žiadal peniaze za ubytovanie až do konca zájazdu. „Museli sme doplatiť 750 eur, inak by sme skončili na ulici. Všetci sú tu veľmi nervózni, nevieme, čo bude ďalej. Bojíme sa, či lietadlo skutočne odletí,“ dodáva Rado.
Cestovná kancelária údajne s turistami nekomunikuje, delegáti majú vypnuté telefóny. Situáciu zapríčinil úpadok tureckej Sunspot Seyhat, s ktorou mala Karya Tour uzatvorenú zmluvu o sprostredkovaní služieb. „Sunspot Seyhat sme prevádzali platby klientov za účelom ubytovania a transferov,“ píše sa len na oficiálnej stránke KaryaTour. Klienti, ktorí uviazli v letoviskách, nie sú jediní. Mnohí mali cestovať so skrachovanou cestovkou na vysnívanú dovolenku v najbližších dňoch a nikam nepôjdu. Podľa informácií portálu eTrend.sk mohla cestovka predať až 7 000 dovoleniek, ktoré sa neuskutočnia. Karya Tour na Slovensku funguje od roku 2008 a ponúkala zájazdy do Turecka a Egypta.
Čo robiť, keď ste klientom Karya tour:
• V prípade nárokov na náhradu zaplatených a neposkytnutých služieb je potrebné poštou alebo osobne sa obrátiť na poisťovňu Allianz, s ktorou má cestovná kancelária uzavrené poistenie proti úpadku.
• Musia predložiť zmluvu o zájazde a doklad o jeho zaplatení. Ak ste si pobyt kúpili od cestovnej agentúry a nie priamo od Karya Tour, treba si vyžiadať potvrdenie od agentúry, že sa zájazd neuskutočnil.
• Poisťovňa priamo rieši aj klientov, ktorí uviazli v letoviskách. „Snažíme sa zabezpečiť klientom cestu na Slovensko, prípadne náhradné ubytovanie. V prípade, že si sami klienti hradia ubytovanie alebo cestu, poisťovňa primerané náklady uhradí,“ tvrdí hovorkyňa Allianz Slovenská poisťovňa Lucia Muthová.
• Klienti cestovnej kancelárie, ktorí sú v zahraničí, by mali kontaktovať asistenčnú službu poisťovne na čísle +420/2/83 002 805, kde dostanú podrobné pokyny, ako majú postupovať.
• Poisťovňa by im mala zabezpečiť náhradnú dopravu domov a v prípade neskoršieho odletu aj ubytovanie v mieste pobytu.
Máte aj vy nepríjemnú skúsenosť z dovolenky? Napíšte nám do diskusie na tip@novycas.sk!