Sovietsky zväz sa síce prezentoval heslami o porážke kapitalizmu, skutočnosť však bola odlišná. Platilo to aj pre automobilový priemysel, ktorý za vyspelým svetom silne zaostával. Preto sa sovietski vodcovia rozhodli vybudovať novú automobilku vyrábajúcu autá podľa západných licencií.
Prvý VAZ 2101 Žiguli zišiel z pásov 19. apríla 1970. Sovieti sa pri voľbe západného partnera rozhodovali medzi Fiatom a Renaultom. Voľba nakoniec padla na taliansku značku a jej model Fiat 124, ktorý bol v roku 1966 vyhlásený za európske auto roku. Zmluva bola podpísaná ešte v tom istom roku a s výdatnou spoluprácou talianskych odborníkov vyrástla za štyri roky v ruskom meste Togliatti mamutia továreň Volžský automobilový závod (VAZ). Prvý upravený fiat z Togliatti získal odolnejší podvozok, brzdy, tlmiče a nový názov Žiguli podľa neďalekého pohoria.
Prvý VAZ 2101 Ziguli vyrobili v bývalom ZSSR v apríli 1970.
Predlohou bol Fiat 124.
V Československu sa začal žigulík predávať v roku 1971 a patril k tomu najlepšiemu, čo sa u nás za socializmu dalo kúpiť. Auto s motorom 1,2 l a výkonom 60 k uviezlo 400 kíl a malo 380 litrový kufor. Do roku 1989 v Československu jazdilo až 365 000 žigulíkov, z ktorých medzi najobľúbenejšie patril VAZ 2106 z roku 1977. Predalo by sa ich však podstatne viac, keby boli! Ešte v roku 1988 evidoval vtedajší výhradný importér Mototechna až 120 000 objednávok. Automobilka VAZ je dnes najväčšou ruskou automobilkou, ktorá len v minulom roku vyrobila viac ako 300 000 áut. Ruská značka je v súčasnosti majetkovo prepojená s Renaultom a spolupracuje aj s General Motors.
Pošlite príbeh so žigulíkom! Slúžil vám sovietsky žigulík dlhé roky? Zažili ste za volantom tohto auta niečo zaujímavé? Máte pekné fotografie s legendárnym vozidlom? Neváhajte a pošlite ich na tip@novycas.sk