Slovákom sa v utorok prvýkrát ukázali zástupcovia konzorcia na čele so španielskou firmou Cintra, ktoré tender vyhralo. Nový Čas vyspovedal obchodného riaditeľa Carlosa Ugarteho, ktorého sme sa pýtali na detaily najočakávanejšej stavby desaťročia. Čo hovoria južania na kritiku, že zákazku za 1,7 miliardy eur vláda chce odklepnúť pár dní pred voľbami, a čo všetko už majú za sebou?
Prečo ste sa rozhodli investovať na Slovensku?
- Vidíme tu to, čo sme videli v USA, Kanade či Austrálii. Krajín, v ktorých sme investovali, je menej ako 10. Investujeme tam, kde je garantované, že sa nám naše investície počas 30 rokov vrátia. Keby sme neverili, že sa zmluva naplní, tak do toho nejdeme. Bude to win-win situácia pre obe strany, teda aj vládu a daňových poplatníkov. My nie sme kamaráti, my sme sem prišli zarobiť.
Plánujete zamestnávať Slovákov alebo si priveziete pracovnú silu?
- Vytvoríme asi 1 000 pracovných miest. Zhruba 90 percent pracovnej sily využijeme zo Slovenska. Nejde nám o to, aby sme priniesli ľudí z iných krajín. Náš záujem je priniesť know-how a využiť lokálne zdroje.
Komunikujete už so subdodávateľmi?
- Áno, rokovali sme s viacerými subdodávateľmi, no všetky podrobnosti teraz nie sú jasné. Nepodpísali sme ešte žiadnu zmluvu. Nebudeme však subdodávateľom dávať kľúčové časti projektu, pretože zaň sme zodpovední my. Od nich potrebujeme napríklad stavebný materiál.
Ide o PPP projekt. Celková hodnota zákazky je 1,7 miliardy eur. Ako to chcete financovať?
- Po tom, ako podpíšeme zmluvu, máme 12 týždňov na to, aby sme uzavreli financovanie cez Európsku investičnú banku. Už aj bez EIB máme 100 % pokrytie, ale s EIB je to lacnejšie.
Ktorý projekt v rámci obchvatu považujete za kľúčový?
- Jednoznačne je to most cez Dunaj. Čo sa týka výstavby, najskôr začneme s južnou časťou R7. Tam je už vydané stavebné povolenie, čiže to odštartujeme, hneď ako sa podpíše zmluva.
Vaša spoločnosť stavala diaľnice po celom svete. Na čo ste najviac hrdý vy sám?
- V tomto biznise sme dlho. V Čile sme postavili tisícku kilometrov spoplatnených ciest za šesť rokov. Najviac hrdý som na projekt USA za päť miliárd. Bolo to v strede krízy a miliarda bola naša vlastná investícia. Každý nám vravel, že sa to nebude dať, že nedostaneme financovanie. Naša cena bola o 30 % nižšia ako druhá. Ale opak sa stal pravdou, postavili sme, fungujú a sú prínosom.
Čo hovoríte na kritiku, že sa zmluva podpíše tesne pred voľbami?
- Nemôžem komentovať politiku. Rozhodnutie bolo na úrovni medzinárodnej súťaže. Do prvého kola sa zapojilo deväť známych spoločností, štyri šli do súťaže. Je jeden víťaz, ktorého cena bola riadne vysúťažená. Vláda potrebuje podpísať ponuku, lebo je časovo obmedzená.
Toto už postavili vo svete
Opozícia kritizuje unáhlený podpis zmluvy
Výhrady k pripravovanému PPP projektu majú najmä opozičné strany KDH a SaS. Žiadajú, aby o obchvate rozhodla až budúca vláda. „Vládne autority vierohodným spôsobom doteraz nepreukázali, či hlavné mesto obchvat v navrhovanej podobe potrebuje,“ uviedla SaS. Podľa nej to zápchy v meste nevyrieši, pretože Bratislava je pre drvivú väčšinu prichádzajúcich áut koncovou destináciou. Výhradu majú aj analytici z Inštitútu finančnej politiky, ktorí tvrdia, že keby sme mohli začať stavať obchvat klasickým spôsobom tento rok, bolo by to o 62 miliónov eur výhodnejšie než PPP verzia diaľnice, ktorá čaká už len na podpis zmluvy.