Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
17.02.2016 11:00 | Správy

Španieli postavia D4 a R7, prvýkrát sa ukázali Slovákom: Prezradili detaily o novom obchvate!

Predstavili svoje plány. Už nič nebráni tomu, aby sa na jar začal stavať dlhoočakávaný obchvat hlavného mesta, o ktorom vláda rozhodne už v stredu.

Slovákom sa v utorok prvýkrát ukázali zástupcovia konzorcia na čele so španielskou firmou Cintra, ktoré tender vyhralo. Nový Čas vyspovedal obchodného riaditeľa Carlosa Ugarteho, ktorého sme sa pýtali na detaily najočakávanejšej stavby desaťročia. Čo hovoria južania na kritiku, že zákazku za 1,7 miliardy eur vláda chce odklepnúť pár dní pred voľbami, a čo všetko už majú za sebou?

Prečo ste sa rozhodli investovať na Slovensku?

- Vidíme tu to, čo sme videli v USA, Kanade či Austrálii. Krajín, v ktorých sme investovali, je menej ako 10. Investujeme tam, kde je garantované, že sa nám naše investície počas 30 rokov vrátia. Keby sme neverili, že sa zmluva naplní, tak do toho nejdeme. Bude to win-win situácia pre obe strany, teda aj vládu a daňových poplatníkov. My nie sme kamaráti, my sme sem prišli zarobiť.

 

Plánujete zamestnávať Slovákov alebo si priveziete pracovnú silu?

- Vytvoríme asi 1 000 pracovných miest. Zhruba 90 percent pracovnej sily využijeme zo Slovenska. Nejde nám o to, aby sme priniesli ľudí z iných krajín. Náš záujem je priniesť know-how a využiť lokálne zdroje.

Otvoriť galériu

Komunikujete už so subdodávateľmi?

- Áno, rokovali sme s viacerými subdodávateľmi, no všetky podrobnosti teraz nie sú jasné. Nepodpísali sme ešte žiadnu zmluvu. Nebudeme však subdodávateľom dávať kľúčové časti projektu, pretože zaň sme zodpovední my. Od nich potrebujeme napríklad stavebný materiál.

Ide o PPP projekt. Celková hodnota zákazky je 1,7 miliardy eur. Ako to chcete financovať?

- Po tom, ako podpíšeme zmluvu, máme 12 týždňov na to, aby sme uzavreli financovanie cez Európsku investičnú banku. Už aj bez EIB máme 100 % pokrytie, ale s EIB je to lacnejšie.

Ktorý projekt v rámci obchvatu považujete za kľúčový?

- Jednoznačne je to most cez Dunaj. Čo sa týka výstavby, najskôr začneme s južnou časťou R7. Tam je už vydané stavebné povolenie, čiže to odštartujeme, hneď ako sa podpíše zmluva.

Vaša spoločnosť stavala diaľnice po celom svete. Na čo ste najviac hrdý vy sám?

- V tomto biznise sme dlho. V Čile sme postavili tisícku kilometrov spoplatnených ciest za šesť rokov. Najviac hrdý som na projekt USA za päť miliárd. Bolo to v strede krízy a miliarda bola naša vlastná investícia. Každý nám vravel, že sa to nebude dať, že nedostaneme financovanie. Naša cena bola o 30 % nižšia ako druhá. Ale opak sa stal pravdou, postavili sme, fungujú a sú prínosom.

Čo hovoríte na kritiku, že sa zmluva podpíše tesne pred voľbami?

- Nemôžem komentovať politiku. Rozhodnutie bolo na úrovni medzinárodnej súťaže. Do prvého kola sa zapojilo deväť známych spoločností, štyri šli do súťaže. Je jeden víťaz, ktorého cena bola riadne vysúťažená. Vláda potrebuje podpísať ponuku, lebo je časovo obmedzená.

Toto už postavili vo svete

Otvoriť galériu

Otvoriť galériu

Otvoriť galériu

Otvoriť galériu

Opozícia kritizuje unáhlený podpis zmluvy

Výhrady k pripravovanému PPP projektu majú najmä opozičné strany KDH a SaS. Žiadajú, aby o obchvate rozhodla až budúca vláda. „Vládne autority vierohodným spôsobom doteraz nepreukázali, či hlavné mesto obchvat v navrhovanej podobe potrebuje,“ uviedla SaS. Podľa nej to zápchy v meste nevyrieši, pretože Bratislava je pre drvivú väčšinu prichádzajúcich áut koncovou destináciou. Výhradu majú aj analytici z Inštitútu finančnej politiky, ktorí tvrdia, že keby sme mohli začať stavať obchvat klasickým spôsobom tento rok, bolo by to o 62 miliónov eur výhodnejšie než PPP verzia diaľnice, ktorá čaká už len na podpis zmluvy.

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: Novy Cas, Denisa Fedoráková, Alexandra Gallisová

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou News and Media Holding, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk

(ilustračné foto)
Veľký prieskum! Koľko chcú Slováci míňať na vianočné darčeky? Budete prekvapení
Bývalá finalistka Miss Universe Slovakia Sofia Pavlíková zažiarila na svetovej súťaži krásy v Indii.
FotoVáš Tip
Krásna Slovenka Sofia zažiarila na svetovej súťaži krásy v Indii: Tri tituly vo vrecku, po návrate domov prišla dráma!
Moderné autá sú vybavené celou plejádou asistenčných systémov, ktoré majú pomáhať vodičovi a zvyšovať bezpečnosť jazdy.
Foto
Bezpečnosť jazdy netreba podceňovať: Venujte svojmu autu pozornosť! Čo treba vedieť o asistenčných systémoch?
Peter Pellegrini odovzdal poverovaciu listinu novému veľvyslancovi v Rusku Petrovi Priputenovi.
Foto
Pellegriniho príhovor novému veľvyslancovi v Rusku: Silné slová! V tomto Priputenovi verí
Loď sa potopila z neznámych príčin.
Tragédia v Egypte: Z potopenej lode zachránili 3 ľudí a vytiahli 4 mŕtve telá
Študentská kvapka krvi sa tento rok začína 18. októbra a končí 19. novembra.
Zásoby týchto krvných skupín sú hraničné: Na dobrý skutok nie je nikdy neskoro! Kto môže pomôcť?
Speváčka Zdenka Predná.
Foto
Rózsova manželka Zdenka Predná: PRVÉ vyjadrenie ku kauze HYMNA! Zvláštne slová
Na snímke archívy Ústavu pamäti národa (ÚPN).
Ústav pamäti národa zverejnil vyšetrovateľov ŠtB: Pozrite sa, aké má ďalšie plány
(ilustračné foto)
Nebezpečný manéver: Muž si sadol za volant, narazil do chodkyne! Na krku má ďalší priestupok
Mesto Podolínec, okres Stará Ľubovňa.
Mesto Podolínec prehralo súd so štátom: Musí zaplatiť 360.000 eur!
Prezident SR Peter Pellegrini.
Aktualizované
Peter Pellegrini vetoval novelu dôležitého zákona: S čím prezident nesúhlasí?
Tomáš Taraba čelil vážnej diagnóze.
Taraba reaguje na kritiku vedcov o ochrane prírody: Toto si myslí o požiadavkach odborníkov