Pomôcť vyriešiť túto situáciu by mal obchvat Bratislavy, ktorý by mali začať stavať na jar. Na to, aby bola dopravná kríza definitívne zažehnaná, však bude podľa odborníkov treba vyriešiť aj posilnenie mestskej či prímestskej dopravy. S odvážnym nápadom prišli aj na ministerstve financií. Jeho analytici hovoria o spoplatnení vstupov do mesta. Nový Čas zaujímalo, či je platenie mýta reálne a ako by to malo v praxi vyzerať.
Vláda dala v stredu zelenú výstavbe diaľnice D4 a cesty R7, ktorá by mala odľahčiť dopravu. Návrh pripomienkovalo aj ministerstvo financií, ktoré vo svojom stanovisku upozorňuje na iné možnosti v Bratislave ako budovanie autostrád. Spomína napríklad budovanie nových električkových tepien či posilnenie a prepojenie autobusových či trolejbusových radiál. Okrem toho hovorí aj o spoplatnení vstupu do mesta. Odvoláva sa na mestá ako Londýn, Štokholm či Miláno, kde výrazne klesol počet áut vchádzajúcich do spoplatnenej zóny. Nový Čas sa rezortu pýtal, ako si to predstavuje v podmienkach Bratislavy a ako by to v praxi fungovalo.
„Prakticky funguje spoplatnenie vstupu do mesta na základe kamerových systémov, ktoré rozpoznávajú poznávacie značky na hraniciach spoplatnenej zóny. Výška platby môže závisieť od cieľov opatrenia - skrátiť čas strávený v zápche, znížiť mieru znečistenia ovzdušia, financovať dopravné investície..., od druhu vozidla (rezidenti, elektromobily, iné) a od početnosti a účelu ciest,“ uviedol riaditeľ Inštitútu finančnej politiky Martin Filko. Tento nápad je však nateraz hudbou budúcnosti, magistrát problematiku mýta na stole nemá.
„Možnosť zavedenia takýchto poplatkov by musela byť súčasťou širšej odbornej diskusie, žiadne takéto rokovania neboli,“ povedala hovorkyňa mesta Ivana Skokanová. Radnica si totiž zatiaľ láme hlavu nad zavedením jednotnej parkovacej politiky. Analytik Jozef Drahovský by si „mýtne“ vedel predstaviť, pokiaľ by fungovalo ako v Londýne. Podľa neho však nie je možné spoplatniť vstup do celej Bratislavy, ale iba v širšom centre.
Ako by to mohlo vyzerať u nás:
(opísal analytik Jozef Drahovský)
- spoplatenená zóna by bola v širšom centre mesta
- značky upozorňujúce na spoplatnenie treba umiestniť pred zákrutou, aby mal človek možnosť odbočiť
- pri vstupoch sú kamery, ktoré monitorujú značky, tu platíte aj poplatok
- parkovanie by bolo možné len na vyhradených miestach a parkoviskách, okrem poplatku za vstup platíte aj parkovné
Takto to funguje v Londýne:
- zóny sú spoplatnené od pondelka do piatka v čase od 7.00 do 18.00 hod.
- denný poplatok je 11,5 libry, ak si predplatíte kredit, cena je nižšia
- systém je prepojený elektronicky, EČV sledujú kamery