Snažia sa zisťovať voličské preferencie Slovákov. V rôznych agentúrach sú však výsledné čísla pre tú istú stranu poriadne rozdielne. Komu tak Slováci môžu veriť?Agentúrne prieskumy so straníckymi preferenciami zaplavili pred voľbami Slovensko ako huby po daždi. Výsledky v nich však bežného človeka môžu zmiasť. Rozdiel vo výsledkoch jednotlivých strán je totiž niekedy aj sedem percent, čo v konečnom prepočte môže znamenať stratu mnohých kresiel v parlamente, a teda úplne iné rozloženie síl v politike. Pre menšie strany je to dokonca hodnota vyššia ako päť percent, ktoré potrebujú na vstup do Národnej rady. Podľa odborníka na výskum Norberta Vrabca z Univerzity sv. Cyrila a Metoda je pritom metodika vo väčšine prieskumov podobná.
„V nej by nemali byť väčšie rozdiely, ak sa robí na reprezentatívnej vzorke. Agentúry by nemali oslovovať len tak náhodných ľudí na ulici, ale malo by tam byť rovnomerné zastúpenie sociodemografických skupín,“ hovorí Vrabec. Myslí si, že rozdiely môžu vznikať aj preto, že každá agentúra osloví iných ľudí. „Nerobí sa to na vzorkách desiatok tisíc ľudí a, prirodzene, tam tie odlišnosti musia existovať,“ dodáva odborník.
Politológ Eduard Chmelár tvrdí, že príčina je aj v tom, že prieskumy sú kupované. „Už roky sú známe dokonca čísla, za ktoré sa dávajú percentá. Hovorí sa okolo 50-tisíc eur za jedno percento. Takýmto spôsobom sa manipuluje aj pri vznikajúcich stranách, pretože strany, ktoré vznikajú, sa potrebujú dostať do povedomia a dostať sa nad hranicu zvoliteľnosti,“ uviedol Chmelár.
Zároveň konštatuje, že strana sa musí dostať aspoň dvakrát za sebou nad potrebných 5 %. Nami oslovené agentúry Polis, MVK a Focus však akúkoľvek manipuláciu popierajú. „Ak by chcel nejaký politik dokázať, že niekto nepostupuje férovo, veľmi jednoducho by to vedel dokázať tým, že pošle nejakého fiktívneho človeka, ktorý sa ju bude snažiť korumpovať a zaznamená to,“ povedal Pavel Haulík z MVK.