Málo peňazí v školstve! To je problém, ktorý vidia experti z OECD, ktorí hodnotili systém nášho školstva. Paradoxne sa im však páči súčasný model normatívneho financovania.
Na jednej strane nás pochválili za projekt duálneho vzdelávania v odbornom školstve a na druhej strane sme si to zlízli za to, že sa veľa žiakov do fabriky ani nepozrie. Experti by radi videli na pozíciách riaditeľov manažérov, a nie ako doteraz, keď sa riaditeľ vníma iba ako učiteľ a má na starosti aj fungovanie školy.
Otvoriť galériu
Malý objem finančných prostriedkov vynakladaných na školstvo Malé platy učiteľov a vedúcich pracovníkov školy Presunúť financovanie materských škôl z obcí na štát Slabá spolupráca medzi zriaďovateľmi menších škôl, ktoré by sa mohli deliť o spoločné vybavenie či učiteľov Treba stanoviť minimálnu veľkosť triedy, na ktorú ešte získa škola peniaze zo štátneho rozpočtu Rozšíriť predškolské vzdelávanie Slabo rozvinuté vyššie odborné vzdelávanie
Generálny tajomník OECD Ángel Gurría.
Zdroj: tasr
Plusy
- Súčasný systém normatívneho financovania
- Značná autonómia škôl pri prijímaní učiteľov
- Široké kompetencie a objektivizovaný systém výberu riaditeľov škôl
- Vysoké percento žiakov v systéme stredného odborného vzdelávania
Mínusy
- Malý objem fi nančných prostriedkov vynakladaných na školstvo
- Malé platy učiteľov a vedúcich pracovníkov školy
- Presunúť fi nancovanie materských škôl z obcí na štát
- Slabá spolupráca medzi zriaďovateľmi menších škôl, ktoré by sa mohli deliť o spoločné vybavenie či učiteľov
- Treba stanoviť minimálnu veľkosť triedy, na ktorú ešte získa škola peniaze zo štátneho rozpočtu
- Rozšíriť predškolské vzdelávanie
- Ministra školstva Slabo rozvinuté vyššie odborné vzdelávanie vyškolili odborní