Odborníci dospeli k jednoduchému záveru. Najviac na city hrajú voličom národniari Andreja Danka. Naopak, rozumne vraj komunikujú v Moste Bélu Bugára. Analytici sa tiež pozreli na to, ktoré slová v prejavoch strany na verejnosti počuť najčastejšie. Marketingový expert ich opakovanie pripisuje snahe zapáčiť sa voličom.
Odborníci teraz konečne potvrdili to, čo mnohí tušili. Aj víkendové televízne diskusie totiž ukázali, že politickí lídri sa často vo svojich vyjadreniach opakujú. Radi používajú tie isté frázy či slová, ktorými sa bijú o hlasy voličov. „Radikálne, a tým skôr extrémistické strany so svojimi priaznivcami komunikujú iným spôsobom ako strany umiernené,“ vysvetľuje Milan Petrák zo spoločnosti Bisnode, prečo skúmali výroky členov strán. Posvietili si na tzv. iracionálne slová, čiže tie, ktoré s rozumnými víziami a krokmi v politike zvyčajne nemajú veľa spoločného. Najviac ich napočítali v Slovenskej národnej strane.
„SNS vycítila príležitosť osloviť tú časť obyvateľov, ktorá sa cíti ohrozená migračnou krízou. SNS teda vyostrila svoju komunikáciu a prezentuje migrantov aj EÚ ako nebezpečenstvo pre národnú identitu a tradície,“ uvádzajú odborníci. Dodávajú, že hoci Smer taktiež upozorňuje na prílev migrantov a kritizuje EÚ, tak je v tejto kritike oproti národniarom umiernenejší.
Róbert Slovák, marketingový expert
- Sú dva dôvody, prečo strany používajú takúto rétoriku. Prvý je, že emotívnym, plytkým ci agresívnym vyjadreniam aj naozaj veria. Sú presvedčené, že to tak má byť. Podľa mňa je to zlý spôsob komunikácie, ale aspoň úprimný. Druhý dôvod je, že tieto slová používajú systematicky a naschvál. Ide obrnkanie na city cieľových skupín, ktoré sú na to citlivé. Myslím, že na nejakú časť voličov to môže fungovať, že nejdú do hĺbky a emócie sú u nich pred faktmi. Čím je cieľová skupina rozhľadenejšia, tým menej na ňu manipulatívne techniky fungujú.
Tomáš Koziak: Emócie na ľudí fungujú aj v politike
Emocionálne posolstvá, heslá aslogany dávajú výhodu nacionalistickým politickým stranám. Takto sa komunikuje všade v Európe a pointa je v tom, že človek sa rozhoduje nielen na základe racionálneho zváženia vecí, ale aj na základe intuitívnych a neracionálnych pohnútok. Emocionálne posolstvá majú pre politické strany zmysel. Problémom je, keď emocionálne slogany prevažujú. Politika je o konkrétnych posolstvách a riešeniach.
KDH
- arogancia
- populizmus
- škandál
- dôstojnosť
- odvaha
- rozvoj
Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti
- nepriateľ
- neschopnosť
- podvodník
- útok, poctivo
- životné prostredie
- rozvoj
# Sieť
- brutálny
- papaláš
- smiešny
- dôvera
- poriadok
- solidarita
SaS
- eurohujer
- idioti
- klamstvá
- kradnúť
- rozkrádanie
- demokracia
MOST-HÍD
- cynický
- neschopnosť
- populizmus
- rozumný
- spravodlivosť
SNS
- hanba
- manipulácia
- neschopnosť
- hrdosť
- národ
- tradície
SDKÚ - DS
- falošný
- hanba
- kradnúť
- škandál
- poriadok
- rozvoj
SMER-SD
- klamstvá
- manipulácia
- tendenčný
- korektný
- objektívny