Ten vydal predbežné opatrenie, nariaďujúce, aby seniori nad 70 rokov mohli v rámci Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK) cestovať bezplatne bez potreby vlastniť bezkontaktnú čipovú kartu, tzv. SeniorPas. Rozhodnutie súdu je nielen potvrdením právneho názoru inštitútu, ale aj víťazstvom zdravého rozumu, uviedol na štvrtkovej tlačovej konferencii právny expert Európskeho inštitútu pre ochranu spotrebiteľa a právny štát Rastislav Hanulák.
Inštitút podal 19. januára 2016 kolektívnu žalobu voči dopravcom v IDS BK – Slovak Lines, Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) a Dopravný podnik Bratislava (DPB), v ktorej žiada, aby im súd zakázal podmieňovať bezplatnú prepravu cestujúcich nad 70 rokov iným dokladom ako občianskym preukazom. Požadovanie bezkontaktných čipových kariet, tzv. SeniorPasov považuje za neodôvodnený a neprimeraný zásah do práv cestujúcich.
V odôvodnení rozhodnutia Okresného súdu Bratislava 1, vydanom dňa 17. februára sa uvádza, že Európsky inštitút pre ochranu spotrebiteľa a právny štát ako navrhovateľ dostatočne preukázal nárok na vydanie predbežného opatrenia, dočasnú úpravu pomerov medzi účastníkmi konania a tiež dokázal ohrozenie výkonu práva cestujúcich vo veku nad 70 rokov. Vykonateľnosť predbežného opatrenia je okamžitá, rozhodnutie súdu však nie je právoplatné. "Plynie zákonná lehota na podanie odvolania proti tomuto rozhodnutiu," vysvetlil hovorca Okresného súdu Bratislava 1 Pavol Adamčiak.
"Už teraz však platí, že cestujúci nad 70 rokov sa môžu pri prípadnej kontrole preukazovať len občianskym preukazom. Platí to pre tých, ktorí si už museli vybaviť SeniorPas, ale aj pre tých, ktorí ešte nemajú 70 rokov. Ani po dovŕšení tohto veku si nemusia SeniorPas vybavovať," vysvetlil Hanulák.
"Rozhodnutie súdu o predbežnom opatrení je dostatočným impulzom k tomu, aby kompetentní povinnosť vydávať SeniorPasy zrušili a nemuselo sa pokračovať v súdnom konaní," uviedol právny expert inštitútu. Narážal na fakt, že prepravné podmienky v rámci tretej etapy IDS BK schválili zastupiteľstvá hlavného mesta SR Bratislavy i Bratislavského samosprávneho kraja (BSK). "Ak tak neurobia, budeme, samozrejme, v súdnom spore pokračovať, určite však budeme chcieť aj vyvodiť zodpovednosť v prípade, že nám súd dá definitívne za pravdu," uviedol Hanulák.
Dopravcovia, zapojení do IDS BK v spoločnom stanovisku uviedli, že budú rešpektovať a aj prakticky naplnia predbežné opatrenie nariadené súdom. Rozhodnutie však nepovažujú za vecne správne, a preto chystajú odvolanie. "Súčasné podmienky v Prepravnom poriadku IDS BK sú v celom rozsahu plne v súlade s platnými zákonmi," vysvetlili zamýšľaný postup Slovak Lines, ZSSK a DPB.
Dopravcovia poukazujú na to, že podľa zákona musí existovať zmluvný doklad o preprave medzi cestujúcim a dopravcom a tým je práve cestovný lístok v papierovej, alebo elektronickej podobe. Pripomínajú tiež, že cestujúci nad 70 rokov nie sú v rámci IDS BK cestujúci s nárokom na bezplatnú prepravu, ale cestujúci s nárokom na zľavnené cestovné vo forme osobitného cestovného, pričom je pre nich schválená tarifa 0 eur. "Samotný SeniorPas, teda bezplatná čipová karta je preto určená nielen na preukázanie nároku na zľavu, ale je aj samotným ročným predplatným cestovným lístkom v hodnote 0 eur," vysvetlili odôvodnenosť SeniorPasu.
SeniorPasy zaviedli dopravcovia v BID od začiatku roka 2016 v súvislosti so zavedením tretej etapy IDS BK. Tretia etapa odštartovala v novembri 2015, do konca roka 2015 však platilo prechodné obdobie na vybavenie SeniorPasov.