Kapsulami poháňanými slnečnou energiou sa môžete z Bratislavy do Košíc dostať za 25 minút. Nový Čas zisťoval detaily tohto projektu, či je reálny, a to, čo pritiahlo Američanov práve na Slovensko. Podľa riaditeľa spoločnosti Dirka Ahlborna je Slovensko technologickým lídrom v automobilovom priemysle a energetike. Memorandum, ktoré v stredu podpísal s naším ministrom hospodárstva Vazilom Hudákom, je však nezáväzné. Dohodli sa na spracovaní analýzy možnosti vytvorenia projektu.
Miliardový projekt
Náklady na futuristický vlak ministerstvo hospodárstva zatiaľ vyčísliť nevie. Dá sa to možno porovnať s rozpočtom, ktorý majú v USA. Tam Hyperloop prepojí Los Angeles so San Franciscom v Kalifornii. Ahlborn očakáva, že výstavba bude stáť 14,7 miliardy eur. Profesor z University of California Michael Anderson odhadol, že takýto projekt bude oveľa mastnejší. Jeho odhady sa šplhajú do astronomickej výšky 92 miliárd eur.
Ak by sme rátali s tým, že trať medzi Los Angeles a San Franciscom, dlhá asi 630 km, bude stáť takmer 15 miliárd eur, trať medzi Bratislavou a Košicami s dĺžkou 400 km by mohla stáť viac ako 9 miliárd eur. „Vybudovanie Hyperloopu medzi Viedňou a Budapešťou bude mať pozitívny sociálno-ekonomický dosah. Môže drasticky znížiť potrebu ľudí sťahovania sa za prácou, keďže budú schopní dochádzať na veľké vzdialenosti v krátkom čase,“ povedala hovorkyňa ministerstva hospodárstva Miriam Žiaková.
Jozef Drahovský, dopravný analytik
Dôležité je, odkiaľ a kam by mala trasa viesť. Spojenie by malo byť vyťažené, aby sa preinvestované náklady vrátili. Zastávka by mala byť tam, kde je dostupnosť MHD, vlaku a letiska. Bohužiaľ, v Bratislave nemáme žiadne také prestupné stanice, kde by cestujúci mohli ísť z jedného druhu dopravy do druhého bez toho, aby nezmokli. Myslím si, že dopravu by bolo treba stiahnuť pod zem, pretože je to ekvivalent leteckej dopravy z hľadiska rýchlosti, kým letecká doprava má veľa negatív najmä na životné prostredie.
Veríte, že sa hyperloopu dočkáme?
Anna Reinerová (57), pracovníčka s eurofondami, Bratislava:
Takéto spojenie by som určite prijala. Veľa ľudom by to ušetrilo množstvo času. Cestovanie rýchlovlakom si viem predstaviť, myslím, že to je reálne, a to nielen do Košíc, ale aj Budapešti a iných hlavných miest.
Jakub Ďurčák (26), študent, Michalovce:
Ešte som o hyperloope nepočul. Keby to naozaj tak bolo, veľmi by som sa tešil. No neviem, či na Slovensku by sa také niečo podarilo. Veď tie diaľnice staviame od 90. rokov a ešte stále nie sú hotové.
Patrik Figmik (22), pracovník bezpečnostnej služby, Michalovce:
Také spojenie by bolo výhodné. Ten čas je perfektný, rýchlejšie ako lietadlom. Čítal som o tom, princíp fungovania je dobrý. Teoreticky by to bolo možné. Je však otázne, za aké obdobie by sa projekt zrealizoval.