V sprievode polície ho priviezlo občianske združenie Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy.
Verejnosť si tento technický unikát mohla pozrieť počas dvoch poludňajších hodín pred Miestnym úradom Staré Mesto na Vajanského nábreží. O jeho vzácnosti svedčí skutočnosť, že z troch vyrobených kusov tohto typu sa zachovali len dva. Jeden sa nachádza v múzeu v rakúskom Mariazelli, druhým sa už môže pýšiť Bratislava. Vagón bol vyrobený v roku 1913 v pražskej továrni Ringhoffer. Drevený interiér navrhol predstaviteľ rakúskej secesie Otto Wagner.
"Toto je historická udalosť, že sa k nám vrátil vzácny vagón, ktorý využívali aj členovia rakúskej cisárskej rodiny. Je to výnimočný okamih nielen pre starých Bratislavčanov a milovníkov dopravy. Presne na tomto mieste bola zastávka Viedenskej električky, ktorej súčasťou bol tento vozeň," zdôvodnil pred novinármi miesto krátkej obhliadky starosta Starého Mesta Radoslav Števčík.
Aj podľa bratislavského primátora Iva Nesrovnala je to vzácna udalosť, keď do hlavného mesta sa vracia história a po rušni z Viedenskej električky už máme aj jeden vozeň.
"Pred piatimi rokmi sme do obnovy rušňa prispeli sumou 12 000 eur, teraz podporíme aj rekonštrukciu tohto vozňa. Podieľame sa na obnove histórie regiónu," konštatoval predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo.
Po verejnej prehliadke vozeň previezli na železničnú stanicu do Vajnôr a po koľajniciach ho dopravia na dočasné deponovanie do areálu MDC ŽSR v Rendezi. Zámerom Klubu priateľov hromadnej a regionálnej dopravy je opraviť vagón do pôvodnej podoby, tak ako to urobili v prípade zachovanej lokomotívy viedenskej električky, ktorá je vystavená v Múzeu dopravy na Šancovej ulici.
"Vozeň sme od rakúskeho majiteľa kúpili za 12 000 eur. Klub sa podieľal vlastnými prostriedkami vo výške 6000 eur a rovnakú čiastku dal Rado Števčík ako súkromná osoba. Odhadovaná potreba na obnovu je 30 000 eur, ktoré chceme získať cez rôzne projekty, z dvojpercentných daní a ďalšími príspevkami," uviedol pre TASR predseda Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy Michal Milata.
Podľa neho by vozeň v podobe z čias roku 1913 radi verejnosti predstavili v júni. Príležitostne ho chcú využívať na nostalgické jazdy a rôzne podujatia. Najviac ho po obnove bude možné vidieť v Múzeu dopravy, kde je aj spomínaný historický rušeň.