Rastúci záujem o bezlepkové diéty medzi Američanmi dbajúcimi o svoje zdravie prinútil ruského výrobcu vodky Stoličnaja rozšíriť svoju ponuku o ďalší nápoj. V apríli sa má na trhu objaviť bezlepková Stoli Glutén Free vyrobená z 88 percent z kukurice a z 12 percent z pohánky.
Na vysoko konkurenčnom americkom trhu s vodkou sú bariéry vstupu nízke a nové ponuky bežnou vecou. Stoličnaja sa však stane prvou veľkou, zavedenou a medzinárodnou značkou, ktorá príde s bezlepkovým produktom v čase, keď rastie dopyt po potravinách bez ťažko stráviteľných bielkovín, ktoré sa nachádzajú v pšenici, raži a jačmeni.
"Realitou dneška je, že bezlepkový životný štýl zaujíma stále viac spotrebiteľov," povedal riaditeľ Stoli Group USA Patrick Piana. Podľa neho sa jeden z piatich spotrebiteľov snaží zahrnúť do svojho jedálnička viac bezlepkových potravín a vyše 26 percent ľudí kupuje bezlepkové potraviny, hoci netrpia celiakiou, teda ochorením sliznice tenkého čreva spôsobeným neznášanlivosťou lepku.
Vodka sa vyrába z pšenice, lepkové proteíny by však nemali prežiť pri procese destilácie, čo znamená, že vodka všeobecne neobsahuje lepok. Avšak, aby to bolo stopercentne isté a mohol byť na fľaši použitý názov bezlepková, musia byť pri jej výrobe použité bezlepkové ingrediencie, dodal Piana. Vodka Ciroc od firmy Diageo sa vyrába z hrozna a vodka Chopin z odrôd zemiakov. Žiadna z nich sa však na trhu neprezentuje ako bezlepková. V USA sú tri milióny ľudí s celiakiou. Rastie však počet ľudí, ktorí uvádzajú, že sú citliví na lepok alebo volia bezlepkovú diétu kvôli zdraviu.
V oblasti liehovín je segment s bezlepkovými výrobkami len okrajovou časťou trhu. Celosvetový dopyt po bezlepkových potravinách vlani podľa spoločnosti Euromonitor International dosiahol 3,3 miliardy USD. Vodka je najväčším segmentom liehovín v USA. Na celkovom objeme predaja sa podieľa zhruba 32 percentami.