Vaše tipy Máte tip na článok, zaujímavé fotografie alebo video? Pošlite nám ich! Poslať tip
20.03.2016 10:50 | Správy | Zahraničné správy

Rok po havárii letu Germanwings: Experti potvrdili príčinu obrovskej tragédie!

Pred rokom, 24. marca 2015, havarovalo lietadlo Airbus A320 nemeckých aeroliniek Germanwings na juhu francúzskych Álp.

Pri tragédii zahynulo všetkých 150 osôb na palube. Nedávno zverejnená záverečná správa z vyšetrovania potvrdila, že pilot lietadla sa liečil s psychickými problémami a nehodu stroja spôsobil úmyselne.

Let číslo 9525 nemeckých aeroliniek Germanwings, filiálky spoločnosti Lufthansa, štartoval 24. marca 2015 zo španielskej Barcelony v 10:01 SEČ s 26minutovým oneskorením a mieril do nemeckého Düsseldorfu. Nad Francúzskom začalo lietadlo náhle klesať a v 10:41 SEČ narazilo do horského masívu Massif des Trois-Évêchés v južných Alpách medzi obcami Le Vernet a Prads-Haute-Bléone.

Všetkých 150 osôb na palube pri nehode zahynulo. Posádku tvorili dvaja piloti a štyri letušky. Zo 144 cestujúcich bola väčšina Nemcov (72) a Španielov (51). Deň pred nehodou bolo lietadlo na letisku v Düsseldorfe niekoľko hodín odstavené kvôli problému na dvierkach čelného podvozku.

Otvoriť galériu

 

Z prvej čiernej skrinky, nájdenej v deň nehody, vyplynulo, že kapitán Patrick Sondheimer (36), skúsený pilot (s Airbusom A320 mal nalietaných 6000 hodín), odišiel asi desať minút pred pádom na toaletu; nastavený bol autopilot na výšku 11 600 metrov nad morom. Vzápätí začal stroj klesať - počas ôsmich minút do 2000 metrov. V 10:32 sa o kontakt snažili dispečeri, ale neúspešne. Nato bolo počuť, ako sa kapitán márne snaží dostať do kokpitu - naliehavé výzvy pilotovi (Preboha, otvor tie dvere!) a rany (asi chcel dvere rozbiť sekerou).

Z druhej čiernej skrinky, nájdenej v ťažko prístupnom teréne havárie po týždni, sa zistilo, že druhý pilot, zamknutý v kabíne, použil autopilota k navedeniu lietadla na klesanie do asi 30 metrov a potom menil nastavenie na vyššiu rýchlosť - do horského masívu narazilo lietadlo rýchlosťou asi 700 kilometrov za hodinu. Pilot nevyslal núdzový signál a tesne pred nárazom dýchal.

Z vyšetrovania nemeckej a francúzskej prokuratúry vyplynulo, že druhý pilot Andreas Günter Lubitz (27) mal spôsobiť pád lietadla zámerne. Na deň nehody mal práceneschopnosť od lekára, ktorú našla polícia u neho doma roztrhanú. Univerzitná klinika v Düsseldorfe potvrdila, že Lubitza liečila nedávno pred nehodou, ale nie kvôli depresiám.

Otvoriť galériu

Psychické problémy ale Lubitz mal. Spoločnosť Lufthansa priznala, že jej leteckú školu v roku 2009 sám informoval o problémoch s ťažkými depresiami potom, čo na niekoľko mesiacov prerušil výcvik. K Germanwings nastúpil Lubitz v septembri 2013 a v čase nehody mal nalietaných 630 hodín.

Pred osudným letom Lubitz podľa nemeckej prokuratúry hľadal na internete informácie o samovraždách a zabezpečenie dverí kokpitu, čo bolo zistené na pilotovom tablete. Po nehode niektoré aerolinky nariadili, aby boli v kokpite vždy najmenej dvaja ľudia; niektoré spoločnosti, vrátane ČSA a firmy Travel Service, toto pravidlo dodržiavali už skôr. Podobný pokyn ako dočasné odporúčanie vydala po nehode aj Európska agentúra pre bezpečnosť civilného letectva. V USA Federálny úrad pre letectvo prítomnosť dvoch ľudí v pilotnej kabíne nariaďuje.

V záverečnej správe z vyšetrovania, zverejnenej minulú nedeľu, francúzski vyšetrovatelia odporúčajú zabezpečiť, aby lekári informovali letecké spoločnosti v prípade pilotov, ktorých zdravotný stav by mohol komplikovať riadenie lietadla, a aby doktori v týchto prípadoch nemuseli dodržiavať lekárske tajomstvo. Experti totiž potvrdili, že nemecký kopilot sa liečil s psychickými problémami a že zrútenie stroja spôsobil úmyselne.

Viac k téme:
Diskusia /
Súvisiace články:
Autor: ČTK

Vami zadané údaje do kontaktného formulára sú spracúvané spoločnosťou News and Media Holding, a.s., so sídlom Prievozská 14, 821 09 Bratislava, IČO: 47 237 601, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, v odd. Sa, vložka č. 6882/B na účely spätného kontaktovania. Prečítajte si viac informácií k ochrane osobných údajov viac informácií k ochrane osobných údajov.

Odporúčame z TIVI.sk

Na snímke minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR Erik Tomáš (Hlas-SD) počas 3. chôdze NRSR k Programovému vyhláseniu vlády (PVV)
Siahne vláda na druhý pilier?! Erik Tomáš prehovoril
Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (Hlas-SD).
Policajti dostanú telové kamery: Prvé budú v týchto mestách
Darované potraviny pre OZ Plameň pomohli mnohým klientom.
Foto
Veľká pomoc pre ľudí s ťažkými osudmi v Dolnom Kubíne: Násilie by nemal zažívať nik!
Na snímke princezné Kate Middleton a Mette-Marit.
Foto
Obrovský ŠKANDÁL! Syna princeznej ZATKLA polícia: Podozrenie zo znásilnenia!
Stano Václavík
Žasol nad ním Borbély, vytvoril rekord: Zomrel slovenský futbalista (†33)
Na Pezinskej Babe došlo ráno k dopravnej nehode.
Dopravná nehoda na Pezinskej Babe! Auto skončilo v strome
Pod oknami je veľké stavenisko.
FotoVáš Tip
Hrozivá oprava paliatívneho oddelenia onkologického ústavu: Stavenisko, hluk a zima! Pacienti dostali slúchadlá
Liam Payne († 31) zomrel po páde z balkóna.
Uniklo VIDEO s Liamom Paynom († 31) krátko pred jeho SMRŤOU: Šokujúce, čo spevák robil
Foto
Hantuchová si dopriala relax v Tatrách: Šteklivou fotkou odrovnala fanúšikov
Huddobník Marián Čurko v tričku s nápisom „Jem deti“!
Foto
Brat podozrivého († 42) z kanibalizmu hudobník Čurko: Tričko s nápisom „Jem deti“! Prekvapujúce vysvetlenie
Slovenskí pacienti užili za rok 2016 takmer 4 milióny antibiotík.
Ak TAKTO užívate antibiotiká, okamžite s tým prestaňte: Môžete na to nepekne doplatiť
Tragická zrážka kamióna a osobného auta si vyžiadala život len 23-ročného vodiča.
Foto
Hrôzostrašná zrážka auta s kamiónom: O život prišiel len 23-ročný vodič