Španielsky pilot F1 Fernando Alonso (34) si uvedomuje, že keby sa mu nehoda z Melbournu stala pred 20 rokmi, asi by sám z vraku nevyliezol. „Žijem vďaka opatreniam, ktoré sa za ten čas v F1 prijali,“ vyhlásil po nehode. Mal pravdu, okrem dávky šťastia mu život zachránili štyri inovácie bezpečnostných opatrení.
Monokok
Piloti dnes na rozdiel od minulosti sedia v takmer nezničiteľnej „bunke“. Monokok je zložený z plástov, ktoré sú z uhlíkových a hliníkových vlákien, a poskytuje maximálnu ochranu tela.
Deformačné zóny
Nos i bočné časti monopostu sú takisto z uhlíkových vlákien, ktorých výhodou je, že pohlcujú energiu nárazu nie deformáciou, ale drvením sa na jemné čiastočky. Tak dochádza k pohlcovaniu energie postupne a rovnomerne.
Ochranný oblúk
Oblúk, ktorý chráni hlavu pilota pri prevrátení, musí v súčasnom monoposte F1 vydržať tlak až 12 ton. Aj to zachránilo Alonsovi život.
Oceľové laná kolies
To, aby pilota pri nehode netrafilo vlastné odtrhnuté koleso, riešili v F1 až koncom 90. rokov. Vtedy sa zaviedli oceľové laná, ktoré udržali kolesá na podvozku aj pri zlomení závesov. V roku 2005 ich ešte zosilnili.