Aj taká je realita bratislavskej mestskej hromadnej dopravy. Konkrétne ide o električky. Tie pri prechode cez niektoré úseky trate vedia byť skutočne hlučné. Nový Čas sa preto vybral odmerať intenzitu rámusu. Paradoxne najväčší problém bol na vynovenej trati na Hviezdoslavovom námestí. Ako je to možné?
Hluk sme merali na piatich frekventovaných miestach rovnakou mobilnou aplikáciou v momente, keď električka išla okolo nás. Uvádzame najvyššiu hodnotu, ktorú aplikácia zachytila. Naším testom sme zistili, že najhlučnejšie jazdia električky v centre. Na Hviezdoslavovom námestí sme namerali až 98,2 decibelu. Najmenej rámusu robia v Ružinove pri Slovanete, kde hluku bráni trávnatá plocha v okolí koľajníc.
Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského problém „pískacích“ električiek má jednoduché riešenie. „Technicky sa to rieši protihlukovým uložením koľají na materiál, ktorý tlmí vibrácie, prípadne vrstvou zeminy so zatrávnením na povrchu,“ vysvetľuje Drahovský. Dodal, že pri električkách sa to rieši zariadením, ktoré maže kolesá, a tým odstraňuje škrípanie kovu na kov. Dopravný podnik Bratislava vidí problém hluku inde. „Na hlučnosť a šírenie vibrácií do okolitého prostredia nemá vplyv iba antivibračná podložka, ale aj celkové stavebné riešenie a tiež technický stav danej električkovej trate,“ informovala Adriana Volfová, hovorkyňa DPB.
Jesenského/Štúrova ulica: 93,7dB
Ružinov-Slovanet: 77,4dB
Račianska ulica: 88dB
Nábrežie armádneho generála Ludvíka Svobodu: 83dB
Hviezdoslavovo námestie: 98,2dB