To im hodí úctyhodných päť miliónov, čo je priam malý zázrak. Je to však reálne? Pozrite sa, s akým balíkom na nás v predvolebných kortešačkách vyrukovali jednotlivé strany. Priznali farbu! Všetky politické strany, ktoré kandidovali v marcových parlamentných voľbách, už odovzdali záverečný účet ministerstvu vnútra za volebnú kampaň.
Nový Čas sa teda pýtal politických subjektov, koľko naozaj minuli. Nie je veľkým prekvapením, že najviac sa po vrecku plesla najbohatšia strana Smer. Zo straníckej kasy vytiahla takmer tri milióny eur, čo je inak horný limit pre parlamentné voľby. Nezaháľali však ani u matovičovcov, kde vysolili takmer dva a pol milióna eur, a finančné suchoty netrápili ani Most-Híd, ktorý investoval 2,3 milióna.
Cez barter do parlamentu
Tieto čísla zrejme vyvolali úsmev na tvári členov Kotlebovej ĽsNS. Z volieb si však vďaka ôsmim percentám odnesú milióny eur. Svojim súperom ukázali chrbát a dokázali priam nemožné. Podľa záverečného účtu strana priznala výdavky vo výške necelých 1 200 eur. Ak by to bola pravda, tak by zrejme prepísala všetky knihy o politickom marketingu.
Strana vykázala smiešnu sumu, ale pritom mala desiatky bilbordov, plagátov či letákov, ale aj mítingy po Slovensku. Milan Uhrík z ĽsNS vysvetľuje, že kampaň ich stála viac, ako mali uvedené na transparentnom účte. „Celkové náklady na kampaň boli vyše 50 000 eur. Väčšinu tvorilo práve nefinančné plnenie. My sme totiž nechceli, aby nám ľudia posielali na účet peniaze a tie peniaze my potom budeme míňať. Chceli sme, aby nám radšej darovali konkrétne veci ako bilbordy, noviny, tlač, aby aj oni vedeli, čo nám dávajú,“ vysvetlil Uhrík.
S ľuďmi sa tak dohodli na barteri. S kým, to ťažko posúdiť, keďže išlo o služby „zadarmo“. Ministerstvo vnútra má mesiac na skontrolovanie finančného výkazu za voľby, a keď zistí nedostatky, tak môže strane vyrubiť pokutu až 300-tisíc eur. Aj keby k tomu došlo, tak by to Kotlebu asi veľmi nezabolelo, lebo za výsledky volieb dostane v priebehu štyroch rokov štátnu dotáciu viac ako päť miliónov eur.
Víťazi a porazení
Politológ Ján Baránek nevedel posúdiť, koľko mohla stáť kampaň kotlebovcov, lebo ju veľmi nevnímal. „Z môjho pohľadu je ĽsNS jednoznačným víťazom volieb, čo sa týka pomeru vynaložených prostriedkov a výsledku. Najväčším prepadákom je jednoznačne Sieť a strana SKOK,“ uviedol Baránek. Strana SKOK prišla v podstate o 1,2 milióna eur. Získala totiž iba 21-tisíc hlasov, takže každý volič ju stál 55 eur.
Keďže nezískala ani jedno percento, tak od štátu nedostane nič. „Našou ambíciou je ďalej pokračovať, takže to beriem ako investíciu do budúcnosti,“ uviedol Juraj Miškov pre Nový Čas krátko po voľbách. V prípade Siete je situácia trochu lepšia, hoci aj jej volič bol pekelne drahý - 14 eur za každý hlas. Na rozdiel od SKOK-u sa však dostala, aj keď s pošramotenou povesťou, aspoň do parlamentu a získali aj jedno ministerské kreslo.
Aká kampaň sa dá urobiť za 1 200 eur?
Robert Slovák, marketingový špecialista
- Za takmer 1 200 eur sa podľa mňa dá urobiť nejakých 10, možno 20 bilbordov a prenajať si nejakú plochu. Na facebooku však vie 1 200 eur urobiť celkom veľa. Ak niekto dá tisícku do facebooku, tak vie osloviť desaťtisíce ľudí. Ak by si však najali profesionálnu agentúru a rátali by sme normálne honoráre a hodinové sadzby ľudí, ktorí majú na kampani pracovať, tak sa ďalej ako na jedno stretnutie nedostanú.
Koľko minuli na kampaň
- Smer-SD: 2 976 832,54 €
- OĽaNO: 2 400 000 €
- Most-Híd: 2 392 045,57 €
- Sieť: 2 157 020, 23 €
- KDH: 1 555 554, 35 €
- SKOK: 1 217 582,60 €
- SNS: 844 722,18 €*
- SMK: 625 225,21 €
- TIP: 585 714,90 €*
- SaS: 424 764,53 €
- Sme rodina: 373 460,20 €
- ĽsNS: 1 167,16 €*
* údaj iba z transparentného účtu strany