V spise, ktorý má 256 strán, pápež hovorí, že v zložitých otázkach pohlavného života, manželstva a rodinného života sa katolíci majú riadiť v prvom rade svojím vlastným svedomím.
František v exhortácii na viacerých miestach cituje svojich predchodcov v úrade, ale aj vlastné práce, a dáva najavo, že chce takmer revolúciu v spôsobe, akým kňazi sprevádzajú veriacich katolíkov, komentuje AP.
Pápež v spise píše, že cirkev nesmie súdiť a "hádzať kamene" do tých, ktorí vo svojom manželskom a rodinnom živote nedokážu naplniť ideály evanjelia. "Boli sme povolaní formovať svedomie, nie nahrádzať ho," zdôraznil pápež na adresu kňazov.
"Mysliac si, že všetko je čierne alebo biele, niekedy zatvárame cestu k milosti a duchovnému rastu," upozorňuje pápež kňazov.
Apoštolská exhortácia čerpala zo záverov dvoch biskupských synod uskutočnených v rokoch 2014 a 2015. Dokument pozostáva z deviatich kapitol, v ktorých sa pápež venuje manželstvám, rozvodom a novým manželstvám, ale aj predmanželskej príprave či výchove detí. František zdôrazňuje, že sviatosť manželstva i rodina sú "základným dobrom spoločnosti". "Rodina je dobrom pre cirkev a cirkev dobrom pre rodinu," píše František.
Pápež sa v tejto súvislosti zmieňuje o cirkvou povolenej metóde plánovaného rodičovstva, keď sa pár zdržiava pohlavného styku počas plodných dní ženy - najvyšší pontifex má tým však na myslí len to, že metódy ako táto majú byť uprednostňované, nie že ostatné sú zakázané.
Kňazom pápež vytýka, že sa priveľmi zamerali na ideál, a nie na realitu manželského života. "Táto nadmerná idealizácia, zvlášť keď sa nám nepodarilo inšpirovať dôverou v Božiu milosť, nepomohla tomu, aby sa manželstvo stalo žiaducejším a atraktívnym, ale práve naopak," upozornil František.
Pápež v exhortácii pomyselne "podáva ruku" rozvedeným, ktorí znovu uzavreli manželstvo - podľa jeho názoru je dôležité, aby títo ľudia vedeli, že sú súčasťou cirkvi a nie sú exkomunikovaní.
Pápež priznáva aj hodnotu voľných zväzkov, nemení však učenie cirkvi o manželstve.
Zachováva aj direktívy ohľadom homosexuálov, o ktorých sa však texte takmer ani nezmieňuje a ich zväzky katolícka cirkev odmieta uznávať. Teológovia však upozorňujú, že pápež homosexuálov nevníma ako osobitnú skupinu ľudí, v texte sú teda "prítomní", aj keď sa o nich explicitne nezmieňuje, zahŕňa ich do kategórie "ľudí ocitnuvších sa v zložitej situácii".
Pápež v exhortácii čiastočne vychádza v ústrety očakávaniam rozvedených katolíkov, ktorí uzavreli nové manželstvo, keď vyzýva na ich integráciu do cirkvi, aby ich sprevádzali kňazi i spoločenstvo veriacich, a odmieta ich zatracovanie.
Text však neobsahuje priamu zmienku o pristupovaní rozvedených k svätému prijímaniu, ktoré býva vrcholom liturgie. O eucharistii sa v exhortácii hovorí, že "nie je cenou určenou pre dokonalých, ale štedrou odmenou a potravou pre slabých".
Francúzsky teológ Cédric Burgun dnes ale vysvetlil, že v exhortácii sa naznačuje, že kňaz za istých okolností - po dôkladnom spoznaní a sprevádzaní daného človeka - môže dospieť k poznaniu, že pomoc cirkvi tomuto človeku sa môže konkretizovať do podoby prístupu k sviatostiam.
Homosexualite sú v celom texte venované len dva odseky. Pápež v nich vyzýva sprevádzať rodiny, "v ktorých niektorý z členov prejavuje tendenciu k homosexualite".
"U všetkých ľudí, bez ohľadu na ich sexuálnu tendenciu, treba rešpektovať ich dôstojnosť a prijímať ich s úctou," píše pápež, ale súčasne zdôrazňuje, že niet dôvodu na hľadanie adaptácií či analógií, a to ani vzdialených, medzi homosexuálnymi zväzkami a Božím plánom pre manželstvo a rodinu".
Exhortáciu v piatok vo Vatikáne pred novinármi prezentovali viedenský arcibiskup kardinál Christoph Schönborn a kardinál Lorenzo Baldisseri, ako aj ďalší spolutvorcovia či znalci tohto textu.