Pýtali sme sa kompetentných ministerstiev, v akej fáze projekty sú a kedy sa stanú realitou. Analytici hodnotili plusy a mínusy, zhodujú sa v tom, že všetky sľuby sa počas volebného obdobia splniť nedajú. Nový Čas sa pýtal na názor aj primátora Iva Nesrovnala, do uzávierky však nereagoval.
Nová univerzitná nemocnica
Ministerstvo zdravotníctva:
Nový Čas na ministerstve zisťoval, či bude pokračovať v projekte exministra Viliama Čisláka, ktorý chcel novú nemocnicu stavať formou PPP projektu v areáli Nemocnice sv. Michala na Patrónke, alebo ju vybudujú na inom mieste. Zmluvu chcel Čislák podpísať ešte v minulom volebnom období. Celková cena zákazky mala byť 6,3 miliardy eur. Rezort odpovedal takto: „Ministerstvo zdravotníctva zadefinovalo v programovom vyhlásení vlády jasný záväzok vybudovať a odovzdať do prevádzky novú univerzitnú nemocnicu s výučbou v Bratislave. Minister Drucker sa v prvom kroku detailne oboznámi s doterajším priebehom prípravy tohto projektu a následne bude informovať o ďalšom postupe.“
Zlepšenie leteckého spojenia
Ministerstvo dopravy:
- Cieľom je v intenciách práva EÚ a v spolupráci so strategickým partnerom pripraviť podmienky pre zriadenie národného leteckého dopravcu, čím sa zabezpečí pravidelné letecké spojenie Slovenska s najvýznamnejšími leteckými uzlami v Európe a hlavného mesta s regionálnymi letiskami. Momentálne sme na začiatku celého procesu, podrobnosti v tejto oblasti verejnosti predstavíme po rozpracovaní tohto projektu.
Obnovenie vlakov InterCity
Ministerstvo dopravy:
- Sme presvedčení, že konkurencia a širšia ponuka sú aj v tejto oblasti len a len na prospech cestujúcej verejnosti. Naším cieľom je zabezpečiť ľuďom pohodlné a kvalitné dopravné spojenie nielen na cestách, ale aj na železnici. O konkrétnom počte spojov je dnes predčasné rozprávať, bude to predmetom dôkladných analýz.
Vybudovanie D1 do Košíc
Ministerstvo dopravy:
- Všetky úseky na diaľnici D1 sú dnes hotové alebo vo výstavbe, okrem úseku Prešov západ – Prešov juh a úseku Turany - Hubová. Na tejto trase aktuálne prebieha proces hľadania optimálneho trasovania z pohľadu životného prostredia, keďže zasiahla vyššia moc a na pôvodnej trase sa vyskytol masívny zosuv pôdy. Po skončení tohto procesu bude možné bližšie odhadnúť aj reálny termín dokončenia diaľnice na tomto úseku.
Podpísanie zmluvy na výstavbu obchvatu
Ministerstvo dopravy:
- Minister Roman Brecely vytvoril expertný tím na posúdenie doterajšieho priebehu prípravy projektu diaľničného obchvatu Bratislavy D4/R7. Úlohou tímu je prejsť všetky body projektu od úvodnej štúdie uskutočniteľnosti až po schválenie koncesnej zmluvy. Ak odborníci nenájdu žiadne závažné pochybenia v doterajšom postupe a nastaveniach celého procesu, minister je pripravený tento projekt podporiť.
Národný futbalový štadión
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu:
- Vláda chce účelne podporiť výstavbu Národného futbalového štadióna, ktorého súčasťou bude Národné športové centrum. V súčasnosti prebiehajú transakčné rokovania a príprava zmluvnej dokumentácie, ktorá by mala byť uzavretá v najbližších týždňoch.
Mestu sa zmení status
V programovom vyhlásení vlády sa po prvý raz hovorí o význame a postavení hlavného mesta. „Vláda chce tento status premietať do jednotlivých politík vyplývajúcich z programového vyhlásenia,“ píše sa v dokumente. Podľa analytika Martina Reguliho to má súvis pravdepodobne s blížiacim sa predsedníctvom.
Stihnú to splniť?
Martin Reguli, analytik Nadácie F. A. Hayeka
- Očakávam, že niektoré z týchto cieľov sa nestihnú aj preto, že na ne nebudú zdroje. Skeptický som, čo sa týka D1. Malo to byť realitou už v roku 2010. Priestor by na to bol, otázne je, či bude vláda schopná to podniknúť.
Ján Baránek, politický analytik
- Všetko nie je reálne. Som skeptický, najmä čo sa týka obchvatu. Mohli tam byť skôr iné veci, ktoré sa týkajú Bratislavy a západného regiónu, najmä riešenie dopravy aj do satelitných miest, ktorú ani obchvat nevyrieši. Tiež tam malo byť vyriešenie Hlavnej stanice.
Tomáš Szalay, analytik Health Policy Institute
- Bratislava potrebuje novú nemocnicu, ktorá by zodpovedala dnešným technológiám, liečebným postupom či jednodňovej medicíne. Otázne je, či ju bude stavať štát alebo súkromník. Ak by to mala mať vláda, som skeptik. Bude tam výberové konanie, územné a stavebné konanie a rozhodnutie. Všetky tieto veci sú časovo náročné.
Plusy a mínusy programu
+ Nová nemocnica s jednodňovou medicínou
+ Národný futbalový štadión
+ Potrebný obchvat
- Nemysleli na prehustenú dopravu v centre
- Zabudli na zlepšenie MHD a záchytné parkoviská
- Chýba riešenie Hlavnej stanice