Automobilky si na dynamickú prezentáciu svojich modelov zvyčajne volia južanské krajiny západnej Európy, kde majú istotu dobrých služieb, kvalitných ciest a dobrého počasia po celý rok. Jaguar si to však s modelom F-PACE namieril do zatiaľ neprebádaného teritória – do Čiernej Hory. Je to vlastne celkom symbolické, pretože aj samotný model F-PACE mieri do segmentu, ktorý je pre Jaguar novým teritóriom. A symbolické aj preto, lebo čiernohorské cesty hadiace sa po úpätiach ťažko dostupných hôr plne korešpondujú so športovým charakterom Jaguar, ktorému je verný aj F-PACE. Na úzkych cestách, ktoré svojimi dlhými aj krátkymi oblúkmi kopírujú úpätia hôr sa totiž F-PACE ukázal vo výbornom svetle. Vďaka lichobežníkovému zaveseniu predných kolies, agilnému riadeniu, viacprvkovému zaveseniu kolies Integral Link vzadu, pevnému uloženiu ramien náprav, dobre naladeným pružinám a tlmičom, ale aj motoru posunutému prakticky až za prednú nápravu a cielenému smerovaniu krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá (Torque Vectoring) je Jaguar F-PACE precízne ovládateľný za každých okolností a znesie nesmierne veľké priečne sily. Akoby to ani nebolo veľké SUV. A tým vlastne F-PACE do body napĺňa prvoradý cieľ svojich tvorcov – aby jazdil ako každý iný Jaguar. Dodajme, že ku skvelým jazdným vlastnostiam prispieva aj nízka hmotnosť. F-PACE je totiž postavený na celkom novej hliníkovej podlahovej platforme, ktorá zároveň vytvára pevný základ pre zavesenia kolies. V opcii sú k dispozícii adaptívne tlmiče s elektronicky riadenou zmenou tuhosti. Hoci F-PACE jazdí na 18- až 22-palcových kolesách (najväčšie medzi konkurentmi), výborne filtruje nerovnosti.
Päť alternatív
V oblasti motorizácie je zatiaľ na výber päť alternatív – dvojlitrový diesel s výkonom 132 kW, resp. 430 Nm, dieselový trojliter V6 s 221 kW, resp. 700 Nm, dvojlitrový benzíniak so 177 kW, resp. 340 Nm, a kompresorom dopovaný zážihový vidlicový trojliter v dvoch výkonových verziách – 250 kW/450 Nm alebo 280 kW/450 Nm. Dvojlitrový benzíniak sa dodáva iba vo verzii s pohonom zadných kolies RWD, dieselový dvojliter s pohonom RWD aj AWD, ostatné motory poháňajú štandardne všetky štyri kolesá.
Inteligentný pohon 4×4
Elektronika za bežných okolností smeruje všetku hnaciu silu na zadné kolesá, čím sa zachováva základné DNA automobilky Jaguar a zároveň znižuje spotreba paliva. V prípade potreby však pohon 4×4 so systémom IDD (Intelligent Driveline Dynamics) bleskurýchlo presunie adekvátnu časť hnacej sily na predné kolesá. V priebehu 165 milisekúnd dokáže zmeniť rozdelenie hnacej sily z pôvodných 0:100 na 50:50. Vzhľadom na inteligentný pohon 4×4 a ďalším elektronickým pomocníkom je F-PACE mimoriadne zdatný aj v teréne. Pri odbočovaní napríklad posúva väčšiu časť hnacej sily apriori dozadu, aby sa predné kolesá mohli sústrediť na prenos bočných síl. Spomedzi pomocníkov zasa spomeňme novinku – asistent rozjazdu na klzkom povrchu LFL (Low Friction Launch), ktorý prispôsobí reakcie motora daným podmienkam. Revolučný systém All Surcafe Progress Control (ASPC) zasa automaticky reguluje v teréne výkon motora, riadi činnosť prevodovky a rozdeľuje hnaciu sily na nápravy, aby sa vodič mohol sústrediť iba na točenie volantom. Dokonca ani plyn nemusí pridávať a auto pôjde samé. Je to akýsi off-roadový tempomat fungujúci v rozmedzí 3,6 – 30 km/h.
Verný koreňom
Pri tvorbe F-PACE si dizajnéri dávali veľký pozor na to, aby zachovali typické črty značky Jaguar. To znamená, aby auto pôsobilo ako nízke a dlhé. Preto je F-PACE postavený na dlhom rázvore osí náprav (2 874 mm), preto je bočný profil karosérie dvihnutý dovysoka a preto sú okná úzke. Samotná kabína je opticky posunutá dozadu, zadná časť zasa opticky klesá a piate dvere sú výrazne skosené. Úzke zadné skupinové svetlá opticky rozširujú karosériu. Ďalším dôležitým momentom pre tvorcov bolo, aby si F-PACE zachoval športového ducha aj v interiéri. Tvorcovia chceli, aby vodič sedel „v aute“ a nie „na aute“. Preto je stredový tunel dvihnutý dovysoka a posed pomerne hlboký. Volant je pochopiteľne nastaviteľný v oboch smeroch. Zaujímavosťou je 12,3-palcový virtuálny prístrojový štít, ktorý nahrádza klasické budíky. Vodič si na ňom môže nakonfigurovať zobrazenie údajov v štyroch témach (Journey, Technical, Graphical a Minimal), plus dynamický režim a môže si zvoliť, aby sa na celom displeji zobrazovala navigácia. Na stredovom tuneli je zasa 8- alebo 10,2-palcový dotykový displej informačno-zábavného systému InControl Touch, resp. InControl Touch Pro. Oba sú schopné zrkadliť kompatibilné aplikácie mobilných telefónov. F-PACE môže poslúžiť aj ako Wi-Fi hotspot pre osem zariadení. Nechýba možnosť voľby jazdných režimov a tiež možnosť prispôsobenia dynamického jazdného režimu vlastným preferenciám. Vodič si môže nastaviť ako sa má správať motor, prevodovka, riadenie a podvozok – každý samostatne. Samozrejmosťou sú výberové materiály a vysoká kvalita spracovania a lícovania jednotlivých dielov. Úžitkové hodnoty auta najlepšie dokumentuje objem batožinového priestoru 650 dm3. Pritom miesta na zadných sedadlách je viac než dostatok.
Žiť aktívne
Zaujímavosťou pre ľudí s aktívnym životným štýlom je tzv. Activity Key. Ide o akýsi vode, prachu a otrasom odolný náramok s transpondérom, ktorý máte celý čas na ruke a kľúč od vášho auta môžete zamknúť priamo vo svojom aute. Keď s Activity Key prídete ku kufru auta, F-PACE sa odomkne. Ideálne pre windsurfistov, turistov, ale zíde aj na kúpaliskách, keď si kľúče od auta môžete nechať v bezpečí svojho auta a nemusíte si ich schovávať pod osušku alebo do „tajnej“ priehradky v taške. Mimochodom, náramok nemá baterku, takže sa vám nikdy nevybije. Nestane sa teda, že sa vrátite k autu s kľúčmi vo vnútri a neodomknete ho.
Pravý Jaguar
Jaguar F-PACE je pravý Jaguar so všetkými atribútmi športového a luxusného DNA automobilky, len je trochu vyšší, praktickejší a výrazne zdatnejší v teréne.
Viac na www.jaguar.sk