Vyplýva to z novely zákona o pozemných komunikáciách, ktorú dnes schválil parlament. Povinnosť svietiť vstúpi do platnosti po podpise novely prezidentom a hneď po jej zverejnení v Zbierke zákonov. Doteraz museli mať vodiči zapnuté svetlá od polovice októbra do polovice marca.
Povinné svietenie presadil opozičný poslanec Martin Pado. Jeho návrh podporilo 67 prevažne opozičných poslancov, medzi ktorými boli aj piati členovia koaličného klubu SNS. Ide o prvú významnejšiu úpravu, ktorú presadila opozícia po vlaňajších parlamentných voľbách.
Rovnaké nariadenie platí už vo viacerých európskych krajinách. Okrem severských krajín ako je Švédsko či Nórsko, musia mať vodiči svetlá zapnuté napríklad v Chorvátsku a od vlaňajška aj v susednom Česku. Takéto nariadenie odporúča aj Európska komisia.
Opozičný návrh si však vyslúžil kritiku ministra vnútra Roberta Kaliňáka z vládneho Smeru-SD. Podľa neho totiž nemalo význam prijímať toto nariadenie v ďalšej čiastkovej úprave zákona, keď jeho úrad aj tak pripravuje rozsiahlu novelu zákona o premávke, ktorá tiež počíta s povinným svietením. Pado i ministerstvo sa však zhodovali na tom, že jazda s rozsvietenými svetlami je aj v letných mesiacoch bezpečnejšia.
S týmto názorom súhlasia aj odborníci. Podľa Vladimíra Michala zo Stella centra dopravných informácii vidno auto lepšie ak má zapnuté svetlá aj počas slnečného letného dňa. "S rozsvietenými svetlami jazdím už veľa rokov a možno aj preto som ešte nemal vážnejšiu nehodu," povedal ČTK. Dobrovoľne však podľa neho jazdí zo zapnutými svetlami v slnečnejšej časti roka len málo vodičov.
Nové nariadenie privítal aj Alojz Lukáček zo Slovenského autoturist klubu, ktorý však upozornil aj na možné riziká. "Ak sa vodiči spoľahnú, že všetky autá jazdia so svetlami, neosvetlené auto si potom všimnú ťažšie," povedal ČTK. Napríklad pri vchádzaní do križovatky sa budú vodiči podľa neho spoliehať na to, že uvidia svetlá. Ak však pôjde auto bez nich, nemusia si ho všimnúť, upozornil. Podľa neho budú musieť preto policajti dodržiavanie predpisu prísne kontrolovať.
S jazdou so zapnutými svetlami je spojená aj mierne vyššia spotreba benzínu či nafty. Podľa odhadov sa spotreba zvyšuje pri zapnutých svetlách asi o jedno deci pohonných hmôt na sto kilometrov. Približne dvestokilometrová jazda z Bratislavy do Žiliny sa tak predraží zhruba o sedem korún. Rátať treba aj s rýchlejším opotrebovaním žiaroviek.
V rámci Padovej novely dnes poslanci tiež zvýšili minimálnu povolenú rýchlosť áut na diaľniciach. Z doterajšej päťdesiatky sa od júla zvýši na 70 kilometrov za hodinu. Táto zmena vstúpi do platnosti od júla.
Ďalšie zmeny na cestách by mala priniesť vládna novela zákona o pozemných komunikáciách. Kaliňákov úrad chce napríklad po vzore Česka i väčšiny ďalších európskych krajín znížiť maximálnu povolenú rýchlosť v obciach na päťdesiatku zo súčasných povolených 60 kilometrov za hodinu. Ministerstvo si od toho sľubuje menej nehôd na cestách.
Vodiči áut budú musieť svietiť po celý rok
Aktualizované
BRATISLAVA – Vodiči na slovenských cestách budú musieť rovnako ako napríklad v Česku jazdiť po celý rok so zapnutými svetlami.