Bol podľa neho v nesprávnom čase na nesprávnom mieste. Medzinárodné preteky po stredajšej tragédii predčasne prerušili, vo štvrtok dopoludnia si na letisku v Prievidzi jeho tragickú smrť uctili minútou ticha. Na medzinárodných pretekoch štartovali piloti v stredu z Prievidze na diaľkový let s otočkou nad Ždiarom. Nad Tatrami boli nepriaznivé podmienky, k havárii došlo v ťažko dostupnom teréne neďaleko slovensko-poľských hraníc. Marcin sa zrútil v Lysej Poľane, ostatným kolegom sa podarilo úspešne pristáť. „Dozvedel som sa to až večer, keď som pristál. Bol to môj dobrý kamarát, neviem nájsť slová,je mi to ľúto“ rozpráva zdrvený Marcinov kamarát Maroš.
Hovorí, že preletel to isté miesto ako Marcin, a aj keď sa mu to podarilo, priznáva, že to bolo dosť náročné. „Tá trojkombinácia podmienok bola smrteľná - kombinácia svahového prúdenia, termického prúdenia a nárazového vetra,“ povedal a dodal, že nešlo o výnimočné meteorologické podmienky. „To, čo prinieslo nešťastie, boli náročné meteorologické podmienky, podcenenie počasia, neznalosť terénu a osudové neskoré rozhodnutie pokúsiť sa o núdzové pristátie,“ dodal kamarát zosnulého Poliaka.
Podľa skúseného pilota vetroňov sa poľský pilot zrejme dostal do problémov pre náhlu turbulenciu a stratu výšky. „Snažil sa ešte vysunúť núdzový motor s vrtuľou, ktorým bol jeho vetroň vybavený,“ vysvetľuje s tým, že práve typ vetroňa ASG29 má s nahadzovaním motora mierny problém. Pilotovi mohol okrem iného chýbať aj potrebný čas na manévrovanie.
„Okamžite, ako sme sa dozvedeli o páde, vyšiel príkaz pre ostatných pilotov, že sa rušia preteky,“ povedal riaditeľ pretekov Jozef Horňák a doplnil, že po tomto príkaze sa piloti musia vrátiť na najbližšie letisko alebo pristáť na bezpečnom mieste, napríklad na poli či na lúke. Dôvodom je, aby organizátori zistili, či do nehody neboli zapletení aj iní piloti. „Celkovo 30 až 40 % pristátí vetroňov sa skončí v poli. Keď ľudia vidia vetroň na poli či na lúke, nemusia hneď volať bezpečnostné zložky,“ vysvetľuje Jozef Horňák. Podľa kolegov bol Martin skúsený pilot a bývalý juniorský reprezentant. Stroj dobre ovládal a čítal poveternostné podmienky.
„Môžeme si iba domýšľať, čo sa stalo, a to by nebolo správne. Všetko budeme vedieť po skončení vyšetrovania,“ dodáva Horňák. Podľa jedného z účastníkov pretekov - českého pilota nad Tatrami fúkalo a snežilo. „Po tom, ako ohlásili tragédiu, som sa otočil a vrátil naspäť na letisko,“ povedal pilot.
Problémy, ktoré mohli nehodu spôsobiť
- turbulencia
- strata výšky
- problém s vysunutím núdzového motora s vrtuľou
- málo času na manévrovanie a použitie padáka
- preťaženie
- nepriaznivé meteorologické podmienky
- neznalosť terénu