Každému majiteľovi auta s upraveným softvérom pre emisné skúšky zaplatí odškodné až 4 400 eur. V niektorých prípadoch dokonca bude autá odkupovať. Dočkajú sa odškodnenia majitelia volkswagenov s tajným softvérom aj na Slovensku? Viac ako tísíc ľudí je u nás pripravených žalovať nemeckú automobilku.
Koncern Volkswagen sa v USA dohodol. Radšej, ako by sa ťahal po amerických súdoch, tak vyplatí každému americkému majiteľovi auta s inštalovaným softvérom na oklamanie emisnej kontroly až 4 400 eur (5 000 dolárov). Celkovo sa počíta s tým, že nemeckú megaautomobilku to bude stáť asi 880 miliónov eur. Firma zároveň prevezme na seba náklady spojené s upravením vozidiel do takého stavu, aby spĺňali americké emisné normy.
Hoci sa to môže zdať ako dobrá správa aj pre slovenských majiteľov upravených vozidiel, na Slovensku sa k odškodnému tak ľahko nedostanú. „Rozhodnutie v USA nemá na Slovensko vplyv,“ hovorí Róbert Jurčo, ktorý spolu s právnikom Michalom Ďurinom zisťujú poškodených majiteľov a pripravujú hromadnú žalobu na Volkswagen na Slovensku. Na Slovensku by podľa rezortu dopravy mohlo jazdiť až 46-tisíc emisne „hacknutých“ vozidiel.
„V USA sa súdov boja, preto sa zrejme radšej mimosúdne dohodli,“ konštatuje ďalej Jurčo s tým, že momentálne zastupujú 1 240 slovenských majiteľov vozidiel s upraveným motorom od Volkswagenu. „V priebehu tohto roka podáme žalobu,“ dodal právnik Ďurina s tým, že všetko bude závisieť od prístupu automobilky. Nový Čas oslovil aj priamo Volkswagen s otázkou, či rozhodnutie v USA znamená budúce odškodnenie aj na Slovensku, no automobilka do uzávierky neodpovedala a podľa hovorcu sa k DieselGate vyjadrovať nebudú. Na Slovensku môžu mať ľudia problém s vysúdením odškodného, lebo v Európe sa nemeria dusík, ale iba oxid uhličitý. V Amerike sú pritom prísnejší práve na dusík a jeho vysoké emisie spôsobili miliardový škandál automobilky.
Čo je DIESEL GATE?
V roku 2013 odhalili americkí vedci, že v niektorých naftových modeloch Volkswagenu je špeciálny softvér, ktorý rozozná, že auto je práve vtedy na emisnej kontrole. Softvér sa vtedy spustil a umelo znížil množstvo emisií počas testu. V bežnej premávke však mali autá až trojnásobne vyššie emisie dusíka, ako povoľovali americké normy. Softvér by mali mať autá s týmito koncernovými motormi - 1.2 TDI CR, 1.6 TDI CR a 2.0 TDI CR.