V nedeľnej diskusnej relácii RTVS O 5 minút 12 to povedal podpredseda vlády pre investície Peter Pellegrini (Smer-SD).
„Ja si myslím, že musí byť menej vysokých škôl, musí byť menej základných aj stredných škôl a samozrejme to prinesie so sebou aj úpravu počtu pedagógov, pretože samotná OECD konštatuje, že v rámci priemeru Európskej únie máme príliš málo detí na jedného učiteľa,“ povedal Pellegrini.
Podľa neho však platí aj to, že pokiaľ sa nájdu úspory v oblasti školstva, nikto mu tieto peniaze nezoberie a budú sa deliť medzi menší počet ľudí a škôl a malo by to zvýšiť ich príjmovú stránku. „Nemôžeme len zvyšovať platy a nemeniť tú kvalitu,“ zdôraznil.
Podľa Pellegriniho sa programové vyhlásenie vlády venuje školstvu v širokej miere a počíta aj so zvyšovaním platov učiteľov. „Je tam napísané, že k 1. septembru tohto roka, druhýkrát v roku 2016 vzrastú platy o šesť percent. A v roku 2018 na základe zmien budeme pokračovať ďalej,“ skonštatoval. Okrem toho vláda plánuje počas štyroch rokov investovať v rezorte školstva dve miliardy eur. „V žiadnej inej oblasti programového vyhlásenia nie je konkrétny záväzok, aký je v oblasti školstva, čo sa týka zvyšovania platov,“ uviedol Pellegrini. Platy sa podľa neho majú zvyšovať aj v rokoch 2018 až 2020. „Rok 2017 má slúžiť na to, že sa musíme pozrieť aj do hĺbky toho školstva,“ uviedol Pellegrini.
Podľa neho taktiež nemôže mať nikto v tejto krajine vyšší plat len pre to, že je niekde už 30 rokov. „Plat musí myť vyšší kvôli tomu, že odvádza perfektnú prácu. Myslím si, že tú vie odviesť aj 35–ročný pedagóg,“ vysvetlil Pellegrini.
Podľa podpredsedníčky Národnej rady SR Lucie Nicholsonovej (SaS) v školstve sú alfou a omegou zle nastavené toky financií. „V školstve je dlhodobo málo peňazí. Nie je to len kritika uplynulej vlády, lebo to sa ťahá naprieč všetkými vládami. Potrebujeme stransparentniť a zefektívniť toky financií. Ide to v ruka v ruke s reformou vzdelávacieho systému,“ povedala.
Podľa nej treba dať voľné ruky jednotlivým vedeniam škôl. „Ak im dáme voľné ruky, rozbehne sa tu hospodárska súťaž medzi jednotlivými školami a ak do toho vnesieme nejaké kritérium hodnotenia kvality jednotlivých škôl, tak sa to vyselektuje. Nehrajme sa tu na to, že všetky školy sú na rovnakej úrovni,“ dodala.