Čím bližšie je termín skúšok, tým ťažšie sa učivo pod tlakom a stresom vstrebáva. Nenechávajte si všetko na akademický týždeň a snažte sa využiť zjednodušovacie techniky, ktoré vám pomôžu s učivom správne narábať.
Nikto sa nemôže na učebnú látku koncentrovať ľubovoľne dlho. Rozdeľte si preto čas štúdia na presne stanovené fázy. „Najlepšie je začať s intervalom 10 minút, pričom sa môžete kontrolovať pomocou budíka. Týchto 10 minút pracujte bez toho, aby ste mysleli na čas. Ak zistíte, že sa môžete koncentrovať i dlhšie, predĺžte si najbližšiu fázu na 15 minút, aby ste časové rozpätie mohli predlžovať až na 30 minút,“ radí Kurt Tepperwein v knihe Ako sa ľahko učiť. Potom si treba bezpodmienečne urobiť prestávku, aj keď sa cítite sviežo.
Myšlienkové mapy
- Zoberte si veľký dvojhárok a do stredu napíšte ústrednú tému, o ktorej sa idete učiť. Postupne ju rozvetvujte tak, aby ste sa dostávali od všeobecnejších informáciám ku konkrétnejším.
- Nakoniec si ich farebne odlíšte a nalepte schému na stenu, aby ste ju mali pred očami.
- Základom je vedieť dané heslá, ktoré vás vždy odkážu k nasledujúcemu faktu.
Rýchločítanie
- Riadok začnite čítať až druhým alebo tretím slovom a čítanie skončite predposledným slovom. Ak je v riadku desať slov, ušetríte aj štvrtinu času.
- Skúste čítať niekoľko slov naraz. Rozšírite si zorné pole a viete tak čítať niekoľko slov súčasne.
- Vynechajte detaily a sústreďte sa v texte len na dôležité časti, ktoré si buď zvýrazňujte sami alebo už v učebnici zvýraznené sú.
- Čítajte bez vyslovovania, čiže potichu. Nebudete obmedzovaní rýchlosťou rozprávania.
Zážitkové učenie
- Nájdite si na internete obrázky či zvuky vecí, ktoré sa idete učiť, aby ste si ich vedeli predstaviť, a vytvárajte z nich svoje vlastné pamäťové príbehy.
- Pri biológii si napríklad môžete predstavovať, že ste skúmaný objekt (živočích, ktorého charakteristiku sa máte na- učiť). Odpovedajte na otázky a názorne ukazujte, ako sa daný živočích pohybuje a správa. Keď sa zase učíte jeho anatómiu , pokojne si kreslite tieto informácie fixkou na vlastné telo.
Tip: Pri učení je dobré informácie naraz vidieť, počuť a vysloviť ich nahlas. Čím viac zmyslov do učenia zapojíte, tým je šanca znovuvybavenia v pamäti väčšia.
Pokúste sa témy prepájať
Miron Zelina, pedagóg a detský psychológ
Začnite predmetmi, ktoré dokážete zvládnuť rýchlo. Jednak sa ich hneď zbavíte a jednak vám to dodá sebavedomie do ďalšieho učenia. Času už nie je ktovieako veľa, preto je dôležité učiť sa len najpodstatnejšie informácie a zvyšok si čítať iba doplnkovo.
Nemajte strach, na potrebné asociácie si v momente zvýšeného stresu nakoniec spomeniete akoby zázračne sami od seba. Starosti vám uľahčí tiež to, ak jednotlivé informácie medzi predmetmi dokážete prepájať. Napríklad slovenčinu s angličtinou alebo dejepis s literatúrou.