Ukázala to kontrola Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) zameraná na ekonomické záujmy spotrebiteľa v týchto prevádzkach. Inšpektori v októbri a novembri 2015 vykonali celkovo 95 kontrol vo fitnescentrách. Informuje o tom SOI na svojej internetovej stránke.
Výsledky kontrolnej akcie potvrdili, že najčastejšie opakujúcim sa nedostatkom bol nesúlad všeobecných obchodných podmienok s platnými právnymi predpismi, spočívajúci predovšetkým v ukladaní povinnosti spotrebiteľom bez právneho dôvodu. V 21 posudzovaných dokumentoch našla inšpekcia 78 neprijateľných zmluvných podmienok.
Išlo napríklad o riešenie sporov výlučne prostredníctvom rozhodcovského súdu, jednostrannú zmenu všeobecných obchodných podmienok, jednostranné navýšenie ceny za poskytovanie služby či odmietnutie zodpovednosti za majetok spotrebiteľa. Pri zmene otváracích hodín z dôvodu opravy a údržby fitnescentra nemal spotrebiteľ nárok na zníženie členského príspevku, hoci ho nemohol využívať. Vyskytlo sa tiež vyhradenie práva prevádzkovateľa odmietnuť poskytnutie služieb „hocikomu“.
„Vo všetkých prípadoch zistení neprijateľných zmluvných podmienok boli kontrolovaným subjektom uložené záväzné pokyny na odstránenie zistených nedostatkov. Nedostatky boli vo väčšine prípadov dobrovoľne odstránené, čo potvrdili aj následné kontroly,“ konštatovala SOI. V opačnom prípade hrozia prevádzkam sankcie.
Inšpektori okrem toho zistili aj jeden prípad predaja výrobku v nesprávnej miere a jedno nesprávne účtovanie v neprospech spotrebiteľa. „Pokiaľ ide o kvalitu doplnkového sortimentu ponúkaného spotrebiteľovi, počas kontrolnej akcie bolo zistených 11 druhov potravinárskych výrobkov a jeden druh kozmetického výrobku po dátume spotreby,“ priblížila obchodná inšpekcia.
Povinnosť predávajúceho vydať spotrebiteľovi doklad o kúpe výrobku alebo služby bola porušená v šiestich prípadoch. V ďalších piatich prípadoch vydaný doklad o kúpe neobsahoval všetky zákonom stanovené náležitosti, teda názov výrobku, adresu prevádzkovej jednotky alebo názov služby.
„Informačné povinnosti neboli splnené v 64 prípadoch, pričom u 21 druhov výrobkov nebol spotrebiteľ informovaný o cene a u 43 druhov výrobkov nebol spotrebiteľ žiadnym spôsobom informovaný o hmotnosti, respektíve množstve predávaného výrobku,“ dodala SOI.