Svoju domovskú stranu Sieť vo vláde háji ako jediný zástupca. Novému Času v exkluzívnom rozhovore prezradil, aké plány má s národným leteckým dopravcom a s kontroverzným obnovením štátnych ícečiek, ktoré zrušil jeho predchodca.
Diaľnica D1 je jednou z našich hlavných priorít a zároveň prioritou vlády. Táto stavba je určitým dedičstvom z minulosti, už dávno tu mala stáť. My teraz preberáme toto riziko na svoje plecia. Mojou ambíciou je dokončiť diaľnicu v plnom profile do roku 2020 s výnimkou problematického úseku Turany - Hubová. Došlo tam k zmene podmienok, dlho sa hovorilo o povrchovom variante, no kvôli zosuvom pôdy bude zrejme potrebné vrátiť sa k tunelu. Stále čakáme na stanovisko ministerstva životného prostredia. Každopádne však v roku 2020 bude vodičom k dispozícii takmer 430 kilometrov diaľnice D1, teda spojenie z Bratislavy do Košíc s výnimkou spomínaného 13-kilometrového úseku Turany - Hubová.
Kto vás navrhol za ministra dopravy?
Ako hodnotíte prvé dni v úrade?
Nebolo to jednoduché. Prišiel som do nového prostredia, kde je štrnásť sekcií a 622 ľudí len v tejto budove. Pod rezort však patrí aj ďalších 26 spoločností, čo celkovo predstavuje okolo 40-tisíc zamestnancov, takže tá miera zodpovednosti je obrovská. Na začiatku bolo pár bezsenných nocí, aj nejaké to kilečko dole, takže ak chce niekto schudnúť, odporúčam mu podobné nasadenie.
Prvú vec, ktorú ste museli riešiť v úrade boli pokuty za diaľničné známky. V akom stave je ten systém, je funkčný?
Uvidíme, ako sa k tomu postavia naši koaliční partneri a v akej rýchlosti odsúhlasime zákon. Ak všetko pôjde rýchlo, mohla by zmena platiť od júna.
Po vašom príchode ste vymenili niektorých vysokopostavených funkcionárov v rámci rezortu. Chystáte nejaké ďalšie zmeny?
Výmena manažérov na vysokých postoch je bežným procesom pri zmene vedenia rezortu. Potrebujem dôverovať ľuďom, ktorí v rezorte rozhodujú. Chceme dodržať kontinuitu a spoluprácu, nemá zmysel robiť tu revolúciu a meniť všetko naraz. Ak však niekto stratí moju dôveru, nezachová sa eticky alebo nebude spĺňať manažérske predpoklady na svoju pozíciu, som pripravený uvažovať o zmene. To je úplne bežný postup, ktorý robí každý nový manažér.
Verejnosti ste boli známy skôr ako človek, ktorý sa venuje energetike, nie doprave. Vidíte vy spojitosť medzi týmito dvoma oblasťami?
Vo svojej profesnej kariére som pôsobil v rôznych manažérskych pozíciach v nadnárodných aj domácich spoločnostiach. Či sa človek venuje energetike, doprave alebo životnému prostrediu, manažment a jeho postupy sú všade rovnaké.
Kanidovali ste za Sieť v parlamentných voľbách, ako ste vnímali povolebný vývoj a koaličné rokovania?
Dlhodobo sa hovorí o previazanosti slovenskej politiky a finačných skupín, môžete prezradiť s kým z vedenia takýchto spoločností si tykáte?
Minister Drucker si tyká s ľuďmi z Penty aj z J&T, u vás teda takéto niečo nehrozí.
Andrej Danko z SNS presadzuje návrat IC vlakov na slovenské trate, čo si o tomto návrhu myslíte vy?
Je to jedna z vecí v programovom vyhlásení vlády. Chceme sa touto myšlienkou zaoberať, no pre mňa je podstatné, aby to bol finančne zmysluplný projekt, pretože nie som pripravený ani ochotný dotovať ho z verejných financií. Je otázkou, ako si nastavíme biznis model a čo nám povie marketingový prieskum, či je vôbec záujem o návrat IC-čiek. Viem si predstaviť, že by nejazdili každý deň, ale len v špičkách, teda smerom na Košice v piatok popoludní a smerom do Bratislavy v nedeľu popoludní. Mohli by to byť vlaky vyššieho štandardu ako sú rýchliky, alebo aj aké poskytuje konkurencia. Je možné aj to, že by sa za ne trochu viac platilo. Možností je viac a musíme si vybrať, ktorá alternatíva je najlepšia a ekonomicky zmysluplná.
Prečo ste zachovali vlaky zadarmo pre dôchodcov a študentov? Cítili ste v tomto bode tlak Smeru?
SNS presadila aj národného leteckého či národného vodného prepravcu. Ste s týmito plánmi stotožnený?
A čo národný vodný prepravca?
Český prezident Zeman občas vytiahne projekt kanálu Dunaj – Odra – Labe, je toto realizovateľné?
Vy ste sa už stretli s predstaviteľmi Hyperloopu. Vidíte jeho vznik na Slovensku ako reálny?
Minulá vláda mala problém s kauzou Váhostav, plánujete urobiť niečo na ochranu dodávateľov a subdodávateľov, aby sa neopakovalo niečo podobné?
Andrej Danko a Robert Fico mali teraz zdravotné problémy, vy ste na tom po zdravotnej stránke ako?
Neviem o žiadnych zdravotných problémoch a dúfam, že ma v najbližšom čase ani žiadne nečakajú.
Stávka s Novým Časom
Diaľnicu z východu na západ Slovenska sľúbil dokončiť v posledných rokoch každý minister dopravy. Rovnaký scenár sa opakuje aj v prípade Romana Brecelyho, ktorý tvrdí, že diaľnica D1 z Košíc do Bratislavy bude v roku 2020 hotová, až na jeden 13-kilometrový úsek Turany - Hubová.
Nový Čas tak s novým šéfom dopravy uzavrel stávku. Ak sa mu podarí tento sľub splniť, bude jeho fotografia na titulke Nového Času s nápisom Hrdina. Ak nie, Brecely bude musieť cestovať autobusom z Bratislavy do Košíc ako obyčajný cestujúci. „To je nesmierne zaujímavá stávka, prijímam,“ reagoval minister.