Tentoraz to však až také pozitívne zrejme nebude. Lajčák sa totiž objavil v inzercii známej automobilky, ktorá sa špecializuje na prémiové vozidlá. Podľa zákona pritom verejní funkcionári nemôžu vystupovať v reklamách.
Polstranová inzercia v pánskom mesačníku na prvý pohľad ničím nevyčnieva. Reklama s názvom „Svetlo ako ambasádor - nielen v noci“ ospevuje funkciu svetiel na novom luxusnom BMW, ktoré pomáhajú vodičom pri jazde v tme. Hneď nad reklamným posolstvom však svieti fotografia ministra Miroslava Lajčáka, ktorý pózuje s logom automobilky a s jej miestnym generálnym manažérom Michaelom Kordysom. Nedávno sa totiž v Bratislave konala bezpečnostná konferencia Globsec. Luxusné limuzíny približne za 120 000 eur zabezpečovali prepravu hostí a Lajčák prevzal kľúč od šestnástich áut.
Ústavný zákon pritom hovorí jasne - verejný funkcionár nesmie používať svoju osobu na reklamu. Politický analytik Ján Baránek si myslí, že v tomto prípade niekto prekročil hranice. „Je jasné, že naši politici sa vozia aj na takýchto autách, ale v žiadnom prípade by v reklame nemal figurovať politik,“ hovorí odborník. Môže to podľa neho u časti verejnosti vyvolávať otázky, či za to minister niečo dostal.
Ministerstvo sa bráni, že Lajčák dal súhlas iba s vyhotovením fotografie. „O použití na účely inzercie však nevedel a nedal na takéto použitie súhlas,“ tvrdí rezort a dodáva, že bude kontaktovať objednávateľa reklamy. Tou sa však teraz môže zaoberať parlamentný výbor pre nezlučiteľnosť funkcií, ktorý v odôvodnených prípadoch môže uložiť politikovi pokutu až do výšky 12 mesačných platov.
"BMW je dlhodobým korporátnym partnerom prestížnej medzinárodnej konferencie GLOBSEC. Toto partnerstvo je významné, je transparentné a podporuje pozitívny obraz Slovenska vo svete. Naša spoločnosť sa riadi prísnymi pravidlami o konflikte záujmov. V apríli 2016 zástupcovia GLOBSECu so spoluorganizátorom konferencie ministrom Miroslavom Lajčákom symbolicky prevzali flotilu vozidiel, krátkodobo zapožičaných pre potreby konferencie. Naša spoločnosť k tomuto podujatiu vydala bežnú tlačovú správu so spoločnou fotografiou. Správa mala spravodajsko-informačný charakter a takto bola prevzatá viacerými médiami. Nikdy sme nemali zámer prekročiť spravodajskú rovinu informovania do reklamnej roviny čo sa týka osoby ministra Miroslava Lajčáka, pretože minister Miroslav Lajčák nedal súhlas na použitie fotografie na účely inzercie a nevedel, že by takto mohla byť využitá. Fotografia zverejnená v mesačníku bola súčasťou uvedenej tlačovej správy, pričom naša spoločnosť nemala v tomto prípade úmysel použiť ju na svoje reklamné účely,“ reagoval hovorca BMW Group Milan Stupka.
Ďalší hriešnici
Pavol Paška
Vystupoval v spotoch televízie TA3 v súvislosti so zmenou jej vysielacieho času, za čo podali poslanci podnet na Výbor pre nezlučiteľnosť funkcií, ktorý uznesenie neprijal.
Peter Pellegrini
Minulý rok najskôr propagoval tanečnú súťaž pre školy, nad ktorou mal záštitu. Neskôr sa jeho hlava zase v narodeninovom videu objavila po boku fliaš známej whiskey. Oba podnety výbor pre nezlučiteľnosť funkcii zamietol.