Podľa jeho názoru odňatie dieťaťa vedené vyšším súdnym úradníkom Mariánom Mádelom nebolo v rámci právnych predpisov, pričom k ich porušeniu došlo až 9-krát!
1. Nedoručili výzvu
Podľa § 272 ods. 3 Občianskeho súdneho poriadku má výkonu rozhodnutia predchádzať výzva súdu na dobrovoľné odovzdanie maloletého. Podľa dostupných informácií starej matke nebola takáto výzva vôbec doručená. Došlo preto k porušeniu § 272 ods. 3 Občianskeho súdneho poriadku.
2. Neupovedomili starú mamu
Došlo k porušeniu § 6 ods. 3 vyhlášky MS SR č. 474/2011 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti výkonu rozhodnutia o výchove maloletých (ďalej len „Vyhláška“), pretože stará matka nebola upovedomená o výkone rozhodnutia bezodkladne po jeho začatí.
3. Nedôstojný výkon
Podľa § 7 Vyhlášky sa pri výkone rozhodnutia urobia všetky opatrenia na ochranu riadneho a dôstojného priebehu. Je zrejmé, že žiadne úkony sa neurobili, pretože výkon rozhodnutia nebol ani riadny a ani dôstojný.
4. Neinformovali riaditeľku
Nie je vôbec zrejmé, prečo k odňatiu dieťaťa muselo dôjsť v priestoroch školy, a už vôbec nie v triede v priebehu vyučovania, čo je absolútne neprípustné. Podľa dostupných informácií však súd ani nepožiadal o súčinnosť riaditeľa školy. Preto došlo k porušeniu § 10 ods. 1 Vyhlášky.
5. Neprípustné odňatie
Účelom požiadania o súčinnosť riaditeľa školy je to, aby bol priebeh výkonu rozhodnutia čo najviac šetrný a bol najmenšou ujmou pre psychické zdravie dieťaťa. Odňatie dieťaťa bolo zjavne v rozpore s týmto účelom, a preto došlo k porušeniu § 10 ods. 2 Vyhlášky.
6. Nekonzultovali postup
K porušeniu § 10 ods. 2 Vyhlášky došlo aj v tom ohľade, že súd priebeh odňatia dieťaťa nekonzultoval s riaditeľom školy.
7. Zlyhanie sociálneho pracovníka
Podľa § 11 ods. 1 Vyhlášky je úlohou príslušného orgánu sociálno-právnej ochrany detí a sociálnej kurately prítomnosťou svojho zamestnanca uľahčiť výkon rozhodnutia pre dieťa. To má zamestnanec zabezpečiť svojou odbornou spôsobilosťou a znalosťou rodinných pomerov. Zamestnanec príslušného orgánu sociálno-právnej ochrany detí zjavne zlyhal a neplnil si svoje úlohy. Mal protestovať, resp. nepripustiť takýto spôsob výkonu rozhodnutia. Došlo k porušeniu § 11 ods. 1 Vyhlášky.
8. Neexistujúca zápisnica
Podľa dostupných informácií nie je k dispozícii zápisnica z výkonu rozhodnutia. Podľa videozáznamu sa ani nerobila. Nemal ju totiž kto robiť, pretože výkon rozhodnutia uskutočňoval len jeden súdny úradník, a ten nedokázal urobiť ani riadny záznam. To je porušenie § 13 ods. 1 Vyhlášky.
9. Divný záznam
Súd má zabezpečiť zaznamenávanie priebehu odňatia dieťaťa podľa § 14 ods. 1 Vyhlášky. Záznam síce existuje, ale priebeh výkonu rozhodnutia na ňom nevidieť. Vieme síce, aké topánky, nohavice a košeľu mal súdny úradník, ale ako konkrétne prebiehal výkon rozhodnutia sa môžeme len domnievať zo zvukovej stopy. Záznam nedokumentuje úkony, ktoré sa urobili voči maloletému, maloletého vôbec nevidieť. Účelom záznamu je v prvom rade dokumentovať zákonnosť výkonu rozhodnutia. Z tohto záznamu nie je možné komplexne výkon posúdiť. Pretože teda obsah záznamu nekorešponduje účelu, pre ktorý sa vyhotovuje, došlo k porušeniu § 14 ods. 1 Vyhlášky.
Záver
V súhrne, jednoznačne došlo k porušeniu ústavného práva maloletého nebyť vystavený ponižujúcemu zaobchádzaniu, ktoré je garantované čl. 16 ods. 2 Ústavy SR, a k porušeniu jeho ústavného práva na ľudskú dôstojnosť, ktoré je garantované čl. 19 ods. 1 Ústavy SR. Predstavitelia orgánov verejnej moci zlyhali nielen odborne, ale aj ľudsky.
Čo na to ministri?
Bolo to urobené na hulváta - Treba povedať, že to bolo urobené veľmi neprofesionálne, dovolím si povedať, po slovensky - na hulváta, a nesmie sa to viacej opakovať,“ vyhlásil Richter po rokovaní vlády. Sociálna pracovníčka podľa neho mala vstúpiť do tohto procesu a trvať na tom, aby prebehol kultúrne, „aby to nebolo, preboha, v triede“. Prípad si dal vyšetriť. „Sociálny pracovník tam nemôže byť len asistent, ktorý je štvrtý v rade. On tam má svoje postavenie, zákonnú právomoc,“ dodal minister.
Z videa mi bolo ťažko - Ministerka spravodlivosti Lucia Žitňanská (Most-Híd) tvrdí, že takýto spôsob výkonu rozhodnutia je neadekvátny a neprijateľný. Očakáva, že predseda Okresného súdu v Žiari nad Hronom vyvodí voči vyššiemu súdnemu úradníkovi zodpovednosť. „Druhá vec je, že určite sa musíme venovať tomu, ako budeme vzdelávať alebo trénovať ľudí, ktorí to robia. Zjavne to v mnohých prípadoch nevieme robiť,“ povedala. Video nedopozerala. „Prišlo mi ťažko dopozerať ho.
Psychologička: Považujem to za trestné!
Scéna ako z akčného filmu. Tak pomenovala situáciu odobratia 7-ročného Marca súdnym vykonávateľom počas vyučovania detská psychologička Gabriela Herényiová. Odborníčka ľutuje aj deti v triede, ktoré zažili agresivitu v priamom prenose. Jednoznačne odporúča, aby s triedou pracoval školský psychológ a zbavil deti stachu a neistoty.
Ako mal súdny vykonávateľ v tomto prípade postupovať?
- Postupoval úplne neeticky a neprofesionálne. Najskôr mal situáciu vysvetliť učiteľke a riaditeľke, aby boli oboznámené s touto nie bežnou situáciou. Po dohovore mali chlapcovi osamote vysvetliť situáciu a navrhnúť jemu a babke, aby ho v ten deň nedávala do školy, že si ho vezme mama do opatery.
Čo si myslíte o odobratí Marca súdom počas vyučovania?
- Situácia v triede pôsobila ako natáčanie akčného filmu. Vystrašené učiteľky, vydesené deti a zmätený Marco, pre ktorého toto môže byť trauma do konca života. Chlapec prišiel o všetky istoty a pocit bezpečia. Takéto zaobchádzanie považujem za trestné. Skúsenosť ho môže poznačiť na celý život.
Aký to môže mať vplyv na spolužiakov, ktorí to videli?
- Deti si situáciu môžu vysvetliť ako skutočnosť, že sa to môže stať aj im. S triedou by mal pracovať školský psychológ a riešiť ich neistoty a strachy. Treba upozorniť aj rodičov a ponúknuť odbornú pomoc, ktorú môžu mnohí potrebovať pri zmenenom správaní detí, nespavosti, možnému pomočovaniu a strachu z neznámych ľudí.
Môžu sa teraz Marcovi spolužiaci báť chodiť do školy?
- Žiaci sa môžu škole vyhýbať zo strachu, že ich môže ktokoľvek a kedykoľvek zo školy zobrať. Môžu sa objaviť bolesti brucha, hlavy a simulovanie choroby, len aby sa nemuseli vrátiť do triedy.