Spolu 56 pasažierov, medzi ktorými boli aj bábätká a 10 členov posádky, sa počas letu z Paríža do Káhiry muselo pozerať smrti priamo do očí. Stroj sa po záhadnom výbuchu na palube zrútil z výšky 11 277 metrov priamo do Stredozemného mora. Od pristátia ich delilo len 20 minút. Už po dvanástich hodinách sa záchranárom podarilo nájsť trosky a prvé telá obetí. Za najpravdepodobnejšiu príčinu havárie lietadla sa považuje teroristický útok.
Kapitán Peter Švec:
Bezpečnostné opatrenia na letiskách sú dostatočné
Ako je podľa vás v súčasnosti zaistená bezpečnosť letovej prevádzky najmä v súvislosti s tým, že teroristické organizácie sa pred letnou sezónou vyhrážajú atentátmi spoločnostiam, ktoré prepravujú turistov do letovísk v arabských krajinách?
- Bezpečnosť letovej prevádzky je nepochybne na najvyššej možnej úrovni a lietanie ani tento rok nevykazuje zhoršujúci sa trend v porovnaní s dlhodobým priemerom. Absolútnu bezpečnosť nie je možné zaručiť. Tak ako v každej inej činnosti, aj v oblasti ochrany pred útokmi sa vyskytujú určité medzery. Oveľa vážnejší problém ako terorizmus v letectve predstavuje potenciál kriminálnych činov, a ten má vo vyspelých krajinách korene skôr vo falošnom humanizme, v prehnanom liberalizme a v akejsi kultúre „tolerantníctva“ a opatrníctva.
Mali by sa prijať ešte prísnejšie bezpečnostné opatrenia, ktoré by ochránili cestujúcich i posádku pred útokmi v lietadlách? Ak áno, aké konkrétne?
- Súčasné opatrenia v krajinách, ktoré možno považovať za akýsi etalón kvality, už hraničia s únosnou mierou, za ktorou nastáva konflikt s ľudskými slobodami. Nevidím dôvod na sprísnenie opatrení, skôr je potrebný účinnejší transfer najlepších praktík v rámci sveta a najmä do oblastí, ktoré sú najviac ohrozené a kde je zároveň obmedzená dostupnosť niektorých technologických opatrení. V širšom poňatí je bezpečnosť letovej prevádzky nižšia v rozvrátených oblastiach a v krajinách so zlyhávajúcimi vládami.
Najväčšie letecké nešťastia
31. októbra 1999
- Lietadlo Boeing 767 egyptskej leteckej spoločnosti Egypt Air sa zrútilo do Atlantického oceánu s 217 osobami na palube. Nehodu nikto neprežil.
14. augusta 2005
- V blízkosti Atén sa zrútilo lietadlo, ktoré bolo na ceste z cyperskej Larnaky do Prahy. V dôsledku problémov so stratou tlaku v kabíne pilotov spadlo do horskej oblasti nedaľeko Atén. Leteckú katastrofu neprežil ani jeden zo 121 pasažierov a členov posádky.
20. augusta 2008
- Španielsko - Bilancia smrteľných obetí havárie lietadla na madridskom
letisku bola 154. Haváriu zapríčinila kombinácia ľudskej chyby a technickej
poruchy. Lietadlo malo namierené na Kanárske ostrovy.
1. júna 2009
- Airbus 330-200 francúzskej leteckej spoločnosti Air France s 228 ľuďmi na palube,
ktorý letel z Brazílie do Paríža, sa stratil z obrazoviek radarov nad Atlantikom.
Trosky lietadla našli v oceáne asi 300 km od brazílskych brehov.
17. júla 2014
Lietadlo Malaysia Airlines podla holandských vyšetrovateľov zostrelili nad územím
východnej Ukrajiny. Zo zostrelenia sa vzájomne obviňujú proruskí separatisti aj ukrajinská armáda. Nehodu neprežil nikto z 298 ľudí na palube.
31. októbra 2015
- V Egypte sa zrútilo ruské dopravné lietadlo, pri havárii zahynulo 224 ľudí. K nehode sa prihlásila teroristická organizácia ISIS.
23. hod. 09 min.
- lietadlo s 56 pasažiermi štartuje z Paríža
2 hod. 48 min.
- lietadlo opúšta grécky vzdušný priestor, pilot je v dobrej nálade
3 hod. 27 min.
- snaha o nadviazanie komunikácie medzi gréckymi dispečermi a posádkou
zlyháva
3 hod. 39 min.
- stráca sa signál lietadla
3 hod. 45 min.
- začína byt jasné, že došlo ktragédii, povolali záchranárske zložky
15 hod. 15 min.
- more vyplavilo prvé obete
Odišiel za mamou
,,V lietadle bol aj jeden študent z Čadu. Iba nedávno mu zomrela matka. Bol na ceste domov, aby sa snou rozlúčil,“ povedal krátko po tragédii Muhammed, ktorý
len ťažko skrýval smútok.