Nový Čas Nedeľa si preto posvietil na skladby, ktoré majú vo svojom repertoári tri veľké rádiá. Koho najviac hrajú a komu tak dajú zarobiť? Od 1. apríla musia slovenské rádiá hrať viac pôvodných pesničiek. Autori hudby i textov našich hitov si preto môžu mädliť ruky. Vyššia hranosť sa totiž podľa sedliackeho rozumu rovná vyššie príjmy, ktoré umelcom ročne vypláca Slovenský ochranný zväz autorský. A nejde pritom o drobné!
„Nová pieseň, ktorá intenzívne rotuje dva - tri mesiace vo veľkých rádiách, môže na tantiémach vyniesť od 3- do 7-tisíc eur,“ prezradil Novému Času Nedeľa zdroj z brandže. „Pri hitoch ako Voda, čo ma drží nad vodou, ktoré sú stálice, ide o desiatky tisíc eur,“ tvrdí zdroj. Na základe trojdňového miniprieskumu sme preto zostavili rebríček hranosti našich interpretov v Rádiu Slovensko, Exprese a Fun rádiu.
Najčastejšie zazneli piesne kapely Desmod, a to až 27-krát. Dobre sa vodilo aj IMT Smile či Richardovi Müllerovi. „Richard je autorom textu pri viacerých jeho piesňach. Dostáva tretinu z tantiém a suma je primeraná,“ hovorí spevákov manažér Adnan Hamzič. Jožo Ráž z Elánu zbohatnutie neočakáva. „Predpokladám, že tak maximálne o dve percentá. Myslím si, že je to dosť pochybné,“ myslí si spevák, pre ktorého je zlatou baňou pieseň Čaba, neblázni.
Kto sa nabalí?
SOZA rozdelí 66 percent z honorárov za piesne autorovi hudby a 33 percent dostane autor textu. Pre intepretov, ktorí si piesne neskladajú a ani nepíšu texty, zostávajú iba zlomkly percenta. Ukážme si na príklade, ako sa peniaze za hranosť delia. Ak je za hudbou Müllerovho hitu Milovanie v daždi Jaro Filip, tak 66 percent z tantiém kvapne vlastníkom autorských práv po zosnulom skladateľovi. Tretina zo sumy zase pôjde Müllerovi, pretože on napísal text piesne.
Znamená to, že najviac sa nabalia práve textári a skladatelia hudby. „Na Slovensku jednoznačne kraľuje skladateľské duo Vašo Patejdl a Ivan Tásler. Ich tvorba znamená zlato,“ tvrdí náš zdroj. Nepísaným kráľom textov je aj Kamil Peteraj. Podľa neho však ani vďaka novému zákonu autori nejako zázračne nezbohatnú.
„Treba si uvedomiť, že toto je malý trh. Možno niečo viac dostaneme, ale zbytočne sa to nafukuje, lebo tie celkové príjmy naozaj nie sú veľké. Zároveň muzikanti musia investovať do hudobných nástrojov, nehrajú na jednom 50 rokov a im to nikto nedá zadarmo.
A slovenčina je naša rodná reč, prečo by všetko malo byť len po anglicky zo zahraničia?“ pýta sa Peteraj. Koľko autori dostávajú, je tajomstvo. „Údaje o výške tantiém jednotlivých tvorcov vám nemôžeme poskytnúť, keďže v súlade so zmluvami o zastupovaní podliehajú mlčanlivosti,“ vysvetľuje Adrian Rajter zo SOZA. Umelcov platia aj ďalšie organizácie - Ochranné združenie interpretov Slovenska a Slovgram.
Zarobia si inak
Tak či tak, slovenskí speváci aj kapely nežijú iba z príjmov z rádií. „Ak má niekto žiadaný hit, tak ho volajú na rôzne akcie. Tam mu zaplatia povedzme 500 eur za dve piesne, a keď má takýchto pozvaní priemerne päť do mesiaca, tak ročne si môže zarobiť 30 000 eur. A to je len hrubý odhad, točia sa v tom aj oveľa väčšie peniaze,“ prezradil človek z hudobnej brandže. Speváci tak nie sú odkázaní na tantiémy, dôležité je, že si môžu pomastiť vrecká vďaka dobrým hitom na súkromných večierkoch.
Koho hrajú najviac?
1. Desmod 27x
2. Gladiator 23x
3. Zuzana Smatanová 22x
4. Meky Žbirka 22x
5. IMT Smile 22x
6. Richard Müller 21x
7. Elán 19x
8.-10. Hex, Jana Kirschner, Nocadeň 18x
* Miniprieskum Nového Času Nedeľa od 4. - 6. mája 2016 v Rádiu Slovensko, Rádiu Expres a Fun rádiu v čase od 6.00 do 24.00
Čo prikazuje zákon?
Súkromné rádiá musia mesačne hrať aspoň 20 % a od roku 2017 najmenej 25 % slovenských piesní. Verejnoprávny rozhlas má kvótu 30 % a od budúceho roka aspoň 35 %. Pesničky musia odznieť v éteri medzi 6.00 a 24.00 hodinou. Niektoré rádiá, ako Expres, Fun rádio či Europa 2, žiadali Radu pre vysielanie a retransmisiu o výnimku z kvót, ale neuspeli. Situáciu riešia aj tak, že slovenské hity hrajú v skorých ranných a neskorých nočných hodinách.
Rádiám sa zákon nepáči
Martin Fenčák, programový riaditeľ Rádia Expres
Z nášho pohľadu nie je témou percento, ale princíp. My akceptujeme akékoľvek percento slovenskej hudby, o ktorom rozhodnú naši poslucháči v hudobnom teste, nie ministerstvo. Kvantitatívne zvýhodňovanie slovenskej hudby na úkor kvality a bez ohľadu na požiadavky trhu je návrat pred rok 1989. Ide o výrazný zásah do slobody podnikania.
Dominika Šulková, hovorkyňa RTVS
Mnohé rozhlasové programové služby RTVS aj doteraz hrávali skladby slovenských interpretov v nadštandardnej miere, táto zmena preto ich hudobnú dramaturgiu nijako zásadne neovplyvní. Netýka sa to rádií RTVS, ktoré Radu pre vysielanie a retransmisiu požiadali o výnimku. RTVS sa na zmenu zákona pripravila v dostatočnom predstihu a žiadne technické prekážky v jeho napĺňaní nepredpokladáme.
Tatiana Zábojníková Pavleová, PR manažérka Fun rádia
Od začiatku zákon považujeme za mimoriadne nešťastný. Robíme pravidelné prieskumy počúvanosti, čo naši poslucháči chcú a, naopak, nechcú počuť v éteri. Na priority poslucháčov komerčných rádií predkladateľ zákona nijakým spôsobom neprihliadal. Máme za to, že to znamená, že ho vôbec nezaujímal vkus bežného poslucháča, ale len záujem autorov hudby.