Aj keď za služby platíme rovnako ako za tovar, možnosť reklamovať ich využívame v oveľa menšej miere, vyplýva z prieskumu, ktorý si objednala spoločnosť Home Credit. Čo robiť, ak ste nedostali to, čo ste chceli? Ako reklamovať služby?
Na Slovensku služby reklamujú len štyria zo sto ľudí, v Česku dokonca ešte menej. „Napríklad pri pôžičke si ľudia často dajú vnútiť aj bežný úver, poistenie alebo kreditku,“ tvrdí Jan Holoch z Home Creditu. Predávajúci sa nemôže zbaviť zodpovednosti za kvalitu služby, a to ani vtedy, keď o chybe nevedel. „Na nekvalitne poskytovanú službu odporúčame bezodkladne uplatniť riadnu reklamáciu,“ povedala hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) Danuša Krkošová. Slováci sa sťažujú najmä na mobilných operátorov, na poštové a doručovacie služby, nasledujú sťažnosti na jedlo a servis v reštauráciách a zlé vyúčtovanie energií.
Nevyhoveli vám v čistiarni?
- ak sa chyba dá odstrániť, máte právo na jej bezplatné odstránenie
- pri neodstrániteľných chybách si môžete vybrať nové poskytnutie služby alebo zrušenie zmluvy (vrátenie peňazí), prípadne primeranú zľavu z ceny
- ak sa šatstvo sa znehodnotilo (vybledlo, ostali na ňom fľaky), máte nárok na náhradu škody a vrátenie poplatku za čistenie
Ako postupovať
- ak po kúpe služby zistíte chyby, musíte ich predávajúcemu nahlásiť bez zbytočného odkladu
- reklamáciu mu doručíte osobne alebo doporučenou poštou
- predložíte doklad o kúpe - ak ho nemáte, kúpu musíte preukázať iným spôsobom (napr. výpisom z účtu pri platbe kartou)
- navrhnete spôsob vybavenia reklamácie - oprava, výmena, zľava, vrátenie peňazí
Služba cez internet
Ak nie ste spokojní so službou cez internet, do 14 dní môžete od zmluvy odstúpiť bez uvedenia dôvodu. Výnimkami sú dva prípady: 1) keď spotrebiteľ s poskytovaním služby súhlasil a bol riadne poučený, že súhlasom stráca právo na odstúpenie od zmluvy, a 2) keď služba už bola poskytnutá.
Vedeli ste?
Predávajúci je povinný prostredníctvom reklamačného poriadku spotrebiteľa riadne informovať o podmienkach a spôsobe reklamácie.