Na to, že je most v predčasnom užívaní viac ako 10 rokov, sa ani zďaleka nechytá na jeden z najdôležitejších dopravných úsekov. Ak totiž cestujete do Maďarska po diaľnici D2, od Viedenskej cesty prechádzate po ceste, ktorá nie je skolaudovaná takmer dve desaťročia! Ako zistil Nový Čas, najbližšie štyri roky ani nebude.
Tak toto je naozaj hanba. Cesta, po ktorej denne prejdú desaťtisíce áut, nie je skolaudovaná. Upozornil na to predseda dopravnej komisie magistrátu hlavného mesta Jozef Uhler. Nový Čas preto zisťoval, čo Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) pri kolaudácii stálo v ceste. Rozhodnutiami z rokov 1998 a 1999 je totiž stále iba v predčasnom užívaní. „Stavbu nebolo možné povoliť do trvalého užívania z dôvodu nesúhlasného stanoviska Regionálneho úradu verejného zdravotníctva v Bratislave pre prekročenie prípustných hodnôt úrovne hluku šíreného z diaľničnej dopravy,“ vysvetlila hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká. Rezort sa vyhovára na to, že protihlukovú stenu na D2 nie je možné zrealizovať bez doriešenia diaľnice D4.
„Protihlukové opatrenia je potrebné riešiť komplexne, pretože by to bolo neúčinné a nehospodárne,“ tvrdí Ducká. Dokončenie D4 spoločne s R7 je však naplánované až na rok 2020, na kolaudáciu si teda ešte počkáme. Ako uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová, začiatok výstavy protihlukových stien závisí aj od získania potrebných povolení a od možností financovania výstavby. Prečo však musíme na neskolaudovanej diaľnici platiť za diaľničnú známku? Úsek od Viedenskej cesty po hranice s Maďarskom je totiž spoplatnený pre vozidlá do 3,5 tony. „Na úseku je povolená ničím neobmedzená cestná premávka ako na každom inom spoplatnenom úseku diaľnice a rýchlostnej cesty, preto nevidíme dôvod na nevyberanie úhrady,“ uzavrela Ducká.
Vodiči: Nemajú právo od nás pýtať peniaze!
Rastislav Šprtel (23), realitný maklér
- Nevedel som o tom a nie je to v poriadku. Mali by to najprv dať do poriadku predtým, ako si pýtajú peniaze od vodičov. Takto nemajú podľa mňa oprávnenie žiadať od ľudí peniaze za diaľničné známky.
Milan Nagy (66), stavebný inžinier
- Tým, že dali predčasné užívanie, sa vyhnú tomu, aby robili stavebné konanie. Predlžujú ho, kým nebude na protihlukové steny. Je to hlúpe voči ľuďom, protihluková bariéra by tam mala byť.
Eva Kopačková (59), pracovníčka železničnej dopravy
- Nie je to v poriadku. Prečo si pýtajú peniaze za niečo, čo nie je skolaudované? Mali by to čo najskôr napraviť.
Diaľnica D2
celková dĺžka: 80 051 m
trasa: hranica CZ/SK - hranica SK/HU
kraje: Bratislavský, Trnavský
výstavba: 1969 - 2007
max. nadm. výška: 160 m n. m.
min. nadm. výška: 127 m n. m.