Pokiaľ by podpora celebrít mala zavážiť, skupina bojujúca za zotrvanie Británie v EÚ by mohla v budúcotýždňovom referende o členstve Spojeného kráľovstva v únii poľahky zvíťaziť. Známi herci, popové hviezdy, spisovatelia a iní umelci sa totiž presunuli na stranu tábora za zotrvanie.
Agentúra DPA v správe pred referendom vyhláseným na štvrtok 23. júna však upozorňuje, že podľa prieskumov môže angažovanosť bohatých a slávnych ovplyvniť iba názory tej skupiny obyvateľstva, ktorá sa o politiku nezaujíma, a práve tá sa na hlasovaní pravdepodobne ani nezúčastní.
Herec Benedict Cumberbatch známy zo seriálu Sherlock, spisovateľka a kritička Hilary Mantelová, filmový režisér Steve McQueen alebo módna ikona Vivienne Westwoodová spolu s 280 ďalšími osobnosťami kultúrneho a spoločenského života spolupracujú na kampani priaznivcov zotrvania v EÚ.
Tábor presadzujúci odchod Británie z únie počtom priaznivcov z radov veľkých osobností zďaleka zaostáva. Kampaň za odchod z EÚ (Vote Leave - Hlasujte za vystúpenie) podporili napríklad spevák skupiny The Who Roger Daltry či hollywoodsky herec Michael Caine.
Hviezda z filmovej trilógie Hobbit a herecký kolega Cumberbatcha v seriáli Sherlock Martin Freeman sa nepridal do zoznamu takmer troch stoviek osobností z Federácie kreatívneho priemyslu, ktorej 96 percent členov podpísalo list umiestnený na webe kampane za zotrvanie v únii. Freeman sa vo vlaňajších parlamentných voľbách postavil proti názoru, že filmoví milionári by nemali zasahovať do politiky, a stal sa tvárou televíznych spotov Labouristickej strany. Medzi 282 signatárov listu sa nezaradil ani bývalý herec zo seriálu Dr Who David Tennant, ktorý taktiež figuroval vo vlaňajšej labouristickej predvolebnej kampani.
Labouristi totiž vlaňajšie voľby prehrali na celej čiare, a to navzdory veľkej podpore viacerých "superstars" vrátane televízneho rozhovoru medzi vtedajším šéfom strany Edom Milibandom a komikom Russellom Brandom, podotkla DPA.
Na zozname podporovateľov tábora "IN" ďalej podľa DPA očividne chýba 85-ročná herecká hviezda Sean Connery. Rodáka z Edinburghu, ktorý pomohol financovať Škótsku národnú stranu presadzujúcu nezávislosť od Británie, obvinili z miešania sa do politiky v krajine, ktorú opustil pred takmer polstoročím. Viacerí škótski politici nie sú z takéhoto typu aktivizmu nadšení a tvrdia, že viac potrebujú hercov, ktorí budú žiť a pracovať v Škótsku, než takého, čo žije v Los Angeles.
Susan Douglasová, bývalá policajná detektívka, bude hlasovať za odchod z únie. Domnieva sa, že reklama od hercov môže kampani tábora priaznivcov za udržanie Spojeného kráľovstva v bloku iba poškodiť. Ľudia to podľa nej môžu vnímať ako samoúčelné s tým, že hviezdy si nahrávajú do vlastných "hniezd".
Lichôtky od ľudí zo zábavného a filmového priemyslu ignoruje aj nezávislý finančný poradca Andrew Morrell, ktorý je sám osobne podporovateľom kampane Britain stronger in Europe (Británia silnejšia v Európe). "Celebrity ma absolútne neovplyvňujú," povedal bývalý bankár. "Ovplyvňujú ma však významné ekonomické a rešpektované finančné inštitúcie ako IMF (Medzinárodný menový fond), IFS (Inštitút pre fiškálne štúdie) a ministerstvo financií, ktoré v prípade odchodu varovali pred vážnymi poškodeniami ekonomiky."
Ukážky postojov Douglasa a Morrellovej podľa DPA iba potvrdzujú závery prieskumov, že podpora celebrít má vplyv len na ľudí bez záujmu o politiku. V štúdii, ktorú pre European Journal of Management vypracovala trojica autorov Ekant Veer, Ilda Becirovicová a Brett Martin, sa uvádza, že politicky presvedčených voličov názory umelcov neoslovujú, naopak, ich podpora je orientovaná na politicky menej angažované cieľové skupiny verejnosti.
"Pokiaľ sa politické strany rozhodnú zamerať na obyvateľov, ktorí sa aktívne nezaoberajú politikou, má podľa výsledkov tohto výskumu zapojenie celebrít významný účinok," cituje zo štúdie DPA. Osoby nevenujúce sa politike sú však zároveň skupinou voličov, ktorej účasť na hlasovaní v nadchádzajúcom referende je aj najmenej pravdepodobná.
DPA konštatuje, že prieskum hovorí jednoznačne: voličskú základňu, ktorá sa nezaujíma o politiku, môže propagácia celebrít osloviť a ovplyvniť najviac. V časoch, keď je táto počet takýchto ľudí malý, je však ich dosah minimálny, uzatvárajú vedci.