V prípade, že by sa Briti rozhodli pre takzvaný brexit, mohlo by to mať nepríjemné dosahy aj na Slovensko. Premiér Robert Fico vlani v decembri ohlásil pompéznu investíciu, ktorú sme na Slovensko dotiahli po ťažkom boji s ďalšími krajinami, a zaviazali sme sa prispieť 130 miliónmi eur. Agentúra Reuters teraz priniesla informáciu, že práve automobilka Jaguar Land Rover pre hlasovanie v Británii pozastavila výstavbu fabriky pri Nitre, kde má nájsť prácu takmer 3 000 ľudí. Je výstavba piatej automobilky na Slovensku v ohrození?
Britské priemyselné giganty sa pred hlasovaním o brexite spojili a povedali rázne NIE! Kým menšie a stredné podniky by vystúpenie z EÚ privítali, nadnárodné koncerny by na to doplatili. Výrazne totiž ťažia z voľného pohybu tovaru, služieb, ale aj osôb. Ilustruje to aj najväčšia britská automobilka Jaguar Land Rover. Tá odhaduje, že v prípade odchodu Británie z EÚ by jej ročný zisk mohol do konca desaťročia klesnúť o 1,3 miliardy eur.
Vyplýva to z interných dokumentov firmy, ktoré pripravil hlavný ekonóm automobilky David Rea a ktoré videli dva zdroje agentúry Reuters. Opačný pohľad zasa prevažuje pri menších domácich firmách, ktoré by skôr brexit uvítali. „Malý a stredne veľký sektor podporuje brexit, pretože sú závislé od domáceho trhu a domácej kúpyschopnosti a v roku 2008 boli výrazne zasiahnuté krízou,“ vysvetľuje managing partner KPMG Ľuboš Vančo. Či by sa táto situácia odchodom Británie z EÚ zlepšila, zostáva nateraz nejasné.
Dôsledky pre Slovensko
Doslova pár hodín pred dôležitým referendom sa však objavila správa, ktorá musí mimoriadne zaujímať aj Slovensko. Svetovo uznávaná agentúra Reuters priniesla informáciu, že automobilka Jaguar Land Rover, ktorá v decembri minulého roka začala s výstavbou svojho závodu pri Nitre, budovanie fabriky pozastavila. Správu vzápätí prevzali aj mnohé svetové médiá, samotná automobilka však informácie oficiálne popiera a tvrdí, že práce nebudú ovplyvnené výsledkom referenda. „Spoločnosť Jaguar Land Rover v súvislosti s blížiacim sa referendom v UK neprehodnocuje svoju investíciu na Slovensku a všetky práce pokračujú podľa harmonogramu,“ napísali nám z ministerstva hospodárstva.
Jaguar odkázal, že podrobne analyzovali dôsledky prípadného brexitu, no nebudú o detailoch svojej internej analýzy diskutovať. Podľa pôvodných plánov by sa mala továreň uviesť do prevádzky začiatkom roka 2018. Aj v prípade, že by bolo budovanie automobilky pri Nitre pozastavené, znamenalo by to maximálne zdržanie pár mesiacov. „Z čisto ekonomického hľadiska, drvivá väčšina výroby z Nitry by šla mimo Británie, preto by ani brexit nemal mať dramatické následky,“ myslí si Vančo.
Druhou stranou mince by boli všeobecné ekonomické vplyvy brexitu na Európu, ktoré by sme istým spôsobom pocítili aj na Slovensku. Podľa analytikov je totiž vysoko pravdepodobné, že odchodom Spojeného kráľovstva z EÚ by sa oslabila libra aj euro, aj keď vzájomný obchod medzi Slovenskom a Britániou by to ovplyvniť nemalo. „Najmä cez Nemecko, ako aj iné veľké krajiny EÚ, by sme však istý vplyv pocítili,“ konštatuje analytička Slovenskej sporiteľne Katarína Muchová. Dodáva, že neistota, ktorú by brexit spôsobil, by mohla naštrbiť už aj tak krehkú dôveru v EÚ, čo by bola zlá správa pre ekonomický rast.
Odchod zasiahne najmä automobilový priemysel
Nemci majú hlavu v smútku. Zrejme najviac výrobca BMW, ktorý v Británii ročne predá takmer štvrť milióna vozidiel, čo je asi 10 % tržieb. „Británia je veľký a lukratívny trh pre výrobcov áut,“ vyhlásil Gerhard Wolf, šéf oddelenia analýz z automobilového sektora v pobočke nemeckej Landesbank. Nemecký automobilový expert Ferdinand Dudenhöffer pripúšťa, že brexit bude mať určite negatívny vplyv na automobilový sektor v krajine, ale nebude to koniec sveta. Pripomína, že zatiaľ čo na čínsky trh sa ročne dovezie 20 miliónov áut, na britský „len“ 2 milióny. Prípadné zníženie vývozu zasiahne aj Slovensko, keďže množstvo automobilových komponentov sa vyrába u nás.
O čom rozhodujú Briti
Pomenovanie brexit vzniklo spojením slov british (britský) a exit (odchod). Je to najvýznamnejšie hlasovanie za posledné generácie. Bude mať vplyv na budúcnosť Európskej únie aj Britániu.
Prieskumy boli nejednoznačné. V posledných dňoch ukazovali víťazstvo zástancov
zotrvania Británie v Európskej únii.
Odporcovia Európskej únie
poukazujú na nariadenia Bruselu a vyostrenú migračnú krízu, ktorá by do krajiny priniesla viac utečencov.
Za zotrvanie v EÚ sa postavili takmer všetci svetoví lídri vrátane slovenského premiéra Roberta Fica či amerického prezidenta Baracka Obamu.
Za odchod Britov bojujú najmä tamojší politici, tvárou sa stal exstarosta Londýna
Boris Johnson. Toho podporujú najmä extrémistické strany z krajín Európskej únie.
Do kampane sa zapojili aj veľké britské médiá. Väčšina denníkov pritom prekvapivo podporila práve brexit.
Zástancovia zotrvania Británie v EÚ poukazujú na negatívne ekonomické dôsledky, zatiaľ čo druhá strana hovorila najmä o neriadenom prisťahovalectve z východnej Európy.
Ak Briti odídu z EÚ, bude to mať rapídny vplyv aj na slovenské predsedníctvo v Rade EÚ.