Dopravnému podniku Bratislava (DPB) momentálne chýba 150 zamestnancov, ktorí by mohli v hlavnom meste jazdiť na autobusoch, trolejbusoch či električkách. "Nedostatok vodičov je, tak ako vo väčšine veľkých spoločností, spôsobený hlavne vďaka prirodzenej fluktuácii. Mnohí zamestnanci odchádzajú aj do starobného dôchodku a staršia generácia vodičov nemá svojich nástupcov," vysvetlila pre TASR vedúca odboru rozvoja ľudských zdrojov DPB Petra Lanáková.
Nedostatok vodičov vo verejnej doprave nie je však len problém Bratislavy, ale aj iných miest a susedných krajín. Podľa Lanákovej je tento problém spôsobený aj vznikom nových medzimestských či prímestských dopravných spoločností. "Pracovný trh v súčasnosti ponúka hotových vodičov autobusov len v obmedzenom množstve. Je to aj preto, že získať relevantné vodičské oprávnenie a potrebný výcvik nie je lacná záležitosť," vysvetlila Lanáková.
Táto suma sa podľa nej pohybuje na úrovni 2500 až 3000 eur. DPB aj preto zaviedol výhodné podmienky pre vodičov autobusov a poskytuje bezplatné zaškolenia. Podnik dúfa, že sa mu podarí znížiť vekovú hranicu vodičov. V súčasnosti je totiž ich priemerný vek v bratislavskej MHD 48 rokov. "Vodiči nám odchádzajú do dôchodku vo veku okolo 62 rokov, no sú aj takí, ktorí presluhujú," podotkla Lanáková.
V súčasnosti nie je podľa nej na Slovensku škola, ktorá by vychovávala profesionálnych vodičov. Kedysi pôsobili učilištia pri ČSAD či SAD, no tie už zanikli. "Taktiež si muži robili vodičské oprávnenie na nákladné autá, v rámci povinnej vojenskej služby. Následne si ich rozširovali aj na autobusy," priblížila Lanáková s tým, že vek na získanie vodičského oprávnenia na autobusy sa posunul na hranicu 24 rokov.
Záujemcovia o prácu vodiča v MHD musia teda spĺňať vekový limit a vlastniť príslušné vodičské oprávnenie či kvalifikačnú kartu vodiča na osobnú dopravu. DPB však na vlastné náklady ponúka aj preškolenie zo skupín B a C na skupinu D vo svojom stredisku autoškoly. "Je to veľký benefit, čo mnohé dopravné spoločnosti neposkytujú. Tým si ich, samozrejme, aj zaväzujeme na zotrvanie v podniku na určitú dobu," vysvetlila Lanáková. Uchádzač na pozíciu vodiča musí byť aj zdravotne spôsobilý a musí absolvovať aj psychologické testy. DPB dbá na to, aby mali vodiči vzťah k ľuďom, slušné a zdvorilé vystupovanie, vysoké sebaovládanie či lásku k motorom.
DPB sa snaží nedostatok vodičov riešiť tak, že výberové konania zverejňuje rôznymi spôsobmi, a to prostredníctvom internetu i letákov. Zriadenú má aj špeciálnu mailovú adresu vodici@dpb.sk, kde môžu uchádzači zasielať svoje životopisy či otázky. Momentálne je podnik aj v procese uzavretia výberového konania na personálne agentúry, prostredníctvom ktorých chce vyhľadávať vhodných kandidátov.
Nových vodičov sa DPB snaží prilákať najmä tým, že poskytuje príspevky na stravovanie a doplnkové dôchodkové sporenie. Vodičom, ktorí nepochádzajú z Bratislavy, prispieva na ubytovanie aj cestovné. Osloviť ich chce aj mzdou. Priemerný mesačný plat vodiča v DPB je okolo 1100 eur. "V súčasnosti DPB poskytuje náborové príspevky nádejným vodičom autobusov i trolejbusov a zaviedli sme i rôzne stabilizačné či motivačné nástroje," podotkla Lanáková s tým, že ponúkajú zázemie stabilnej spoločnosti či zmodernizovaný vozový park a dispečing.