Ani Bratislava sa však nemá za čo hanbiť, mostov má päť a o pár rokov má pribudnúť šiesty. Za ich výstavbou sa nachádzajú úsilie a šikovnosť množstva ľudí od architektov cez stavebných inžinierov až po projektantov. Našli sme však človeka, ktorý stál pri zrode skoro všetkých bratislavských mostov - je ním projektant Miroslav Maťaščík (67). Postaviť také obrovské architektonické dielo, akým je most, nie je veru hračka. Svoje o tom vie práve Miroslav Maťaščík, muž, ktorý stál pri zrodoch väčšiny mostov v hlavnom meste.
Nedostatky
„Bratislavské mosty sú krásne, každý je niečím zaujímavý, každý je niečím výnimočný. Krása mosta nie je iba jeho tvar, jeho architektúra. Je v jeho logike, v jeho neštandardnom konštrukčnom riešení, v nekonvenčných detailoch či vtipnej montáži,“ vysvetľuje Maťaščík, ktorého „posledným“ mostom je nateraz nový Starý most. „Konštrukčný systém tohto mosta je jedinečný a nebol zatiaľ použitý na žiadnom inom moste. Verejnosť však najviac zaujali veľkorysé plochy pre chodcov a cyklistov a vyhliadkové terasy s lavičkami a zeleňou. Také na inom moste nenájdete.“
Unikátny Most SNP
O Moste SNP, ktorý sa istý čas volal Nový most a bol otvorený v roku 1973, sa vyjadruje len v pozitívach. „Most SNP bol v čase svojho otvorenia mostom svetového formátu spomedzi jednopylónových zavesených mostov. Ale nie preto, že má na pylóne reštauráciu, dnes populárne UFO. Ale preto, lebo jeho konštrukčný systém, moderné riešenie chúlostivých detailov a originálny spôsob výstavby si ešte aj dnes zasluhujú obdiv,“ tvrdí projektant.
K srdcu mu však prirástol aj Prístavný most. „Keď som po skončení vysokej školy nastúpil do zamestnania vo firme Dopravoprojekt, jedna z mojich prvých úloh bol statický výpočet Prístavného mosta. A nábrežné estakády tohto mosta ale aj mosta Lafranconi som už robil v pozícii vedúceho projektu.“
Otec Apolla
Pre Maťaščíka je však nesmierne dôležitý Most Apollo. Považuje ho doslova za svoje dieťa. „Keďže som vymyslel koncepciu hlavného mosta cez Dunaj, estakád na obidvoch brehoch aj všetkých ostatných mostných objektov stavby, keďže som zodpovedným projektantom týchto objektov a keďže môj podpis je na všetkých výkresoch projektov stavby – azda to nie je neskromnosť ak poviem, že som autorom Mosta Apollo,“ hovorí projektant hrdo.
Architektúra, konštrukčné riešenie aj ostatné časti Mosta Apollo sú originálom. Podhľad mostovky najmä pri večernom osvetlení obdivujú odborníci aj laici. Podľa názoru niektorých zahraničných architektov je Apollo jedným z najkrajších oblúkových mostov na svete! Ak sa projektanta bratislavských mostov opýtate, aký most považuje za krásny, v odpovedi neváha ani sekundu. „Krásny most je dobrý most. Z pohladu na dobrý most nesmie byť cítiť krv a pot jeho tvorcov,“ dodáva s úsmevom.
1. Most Lafranconi
- Otvorený v roku 1991
- Väčšina slovenských mostárov považuje za najvhodnejší materiál pre stavbu betón. Platí to však iba pre mosty s rozpätím najdlhšieho pola do cca 150 m. Most Lafranconi má však rozpätie hlavného pola 174 m. Slovenskí „betonári“ chceli dokázať, že sa tento most dá postaviť z betónu a hlavné trámy mosta majú preto hrúbku iba 30 cm.
2. Most Apollo
- Otvorený v roku 2005
- Maťaščík je autorom Apollo mosta
- Obdržal viacero cien doma aj v zahraničí, ale predovšetkým cenu od americkej komory stavebných inžinierov OPAL Award.
- Otočenie hlavného pola Mosta Apollo z brehu na podporu v toku Dunaja je dodnes svetový unikát. Žiaden iný most s takým veľkým rozpätím pola (231 m) a s tiažou (vyše 5 000 t) nebol doteraz budovaný takýmto spôsobom.
3. Starý most
- predtým Most Františka Jozefa, Štefánikov most, Most Červenej armády
- Pôvodný most bol postavený v r. 1890 a jeho výstavbu riadili talianski mostní odborníci.
- V r. 1945 ho ustupujúci nacisti vyhodili do vzduchu, Červená armáda v spolupráci s československými inžiniermi obnovili most za neuveriteľných 5 mesiacov a 17 dní. Most mal slúžiť iba „zopár rokov“, ale vydržal vyše 60 rokov.
- Nový Starý most otvorili iba pred vyše mesiacom. Jeho autorom je tiež Maťaščík. Vytvoril 12 variantov tohto mosta. Výsledné riešenie zohľadňuje nostalgický vzťah Bratislavčanov k pôvodnému Starému mostu.
4. Prístavný most
- Otvorený v roku 1985
- Projektant Maťaščík pracoval na statike mosta.
- Horná doska pod diaľnicou je unikát. Je to tzv. plávajúca mostovka. Táto železobetónová doska je vlastne most na moste – je uložená prostredníctvom ložísk na hlavné nosníky.
5. Most SNP
- Otvorený v roku 1973
- Nemá ani jeden pilier v rieke. autormi sú architekt Lacko a špičkový mostný odborník prof. Arpád Tesár.
- Atrakciou je reštaurácia na pylóne vo výške 85 m.
Most cez Dunaj na diaľnici D4
- Otvoriť ho majú do r. 2020
- Maťaščík je autorom aj tohto mosta. Most bude z betónu aj z ocele a bude dlhý vyše 3 200 m. Úsek nad Dunajom bude zavesený na 4 pylónoch, na každom pylóne bude 7 párov závesov.
- Dielce mosta sa priplavia po Dunaji pod most, dvihnú sa žeriavmi a privaria k už hotovej časti mosta.