Hlavy dedín totiž požadovali, aby prestavba rátala s tzv. kolektormi, čiže pripájacími súbežnými cestami, po ktorých by sa ľudia s ľahkosťou dostali na diaľnicu. Pôvodný plán NDS najskôr zrušila, no teraz sa k nemu vrátila a kolektory sľubuje.
Plánovaná križovatka Triblavina, ktorá je súčasťou rozšírenia D1 v smere z Bratislavy do Trnavy, sa momentálne stala nočnou morou starostov okolitých obcí. Projekt prestavby cesty je na svete už sedem rokov, no stále sa mení. Pôvodne sa v ňom rátalo s rozšírením diaľnice na šesť pruhov a dvoma pruhovými bočnými cestami tzv. kolektormi po oboch stranách diaľnice, ktoré by každých 500 metrov umožnili vjazd na diaľnicu z obcí Chorvátsky Grob, Bernolákovo, Ivanka pri Dunaji či Vajnory. Národná diaľničná spoločnosť v máji 2015 stavbu zastavila a zmenila projekt na osempruhovú diaľnicu bez kolektorov.
Obce spísali petíciu a trvajú na pôvodnom pláne križovatky s 11 zjazdmi na kolektory, aby sa obyvatelia bez problémov dostali na diaľnicu. V súčasnosti sa preto projekt po výmene vedenia NDS prehodnocuje, aby sa územný plán nezmenil a zároveň sa zachovali kolektory na obidvoch stranách cesty. „Národná diaľničná spoločnosť dokončuje technické riešenie križovatky Triblavina a predstaví ho v najbližších dňoch. Bude v súlade s platným územným plánom a s kolektormi,“ potvrdila hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová. Podľa informácií Nového Času však o počte pruhov stále nie je rozhodnuté, pretože problém je stále v tom, že v okolí musia vykúpiť pôdu aj na cestu, aj na kolektory. Križovatka Triblavina by mala byť hotová do konca apríla 2017. Stavia ju firma PORR za 20 miliónov eur.
Starostovia: Na kolektoroch trváme
Ján Mrva, Vajnory
- Nikto nám nezavolal a nepredstavil nám návrh nového riešenia. Kolektory na križovatke sú alfou a omegou celého rozšírenia D1. Keby sa nepostavili, nebolo by možné urobiť 11 napojení, ako bolo v pôvodnom projekte. Budúce cesty by sa na to mohli napájať a vytvorili by regionálnu tepnu, ktorá by neprechádzala cez obce.
Richard Červienka, Bernolákovo
- Po intenzívnych rokovaniach na pôde ministerstva čakáme na definitívne vyriešenie projektu. Sľúbili nám, že bude v utorok, no stále nie je. Najhoršie riešenie bude, ak sa stavať nebude vôbec. Či prejde pôvodný projekt, alebo či prejde zmena, privítame to. Čakáme na rozhodnutie ministra dopravy.
Ivan Schreiner, Ivanka pri Dunaji
- Kľúčové bude rozhodnutie ministerstva dopravy po aktuálnych dopravných prieskumoch. Čím skôr by sa už mohlo rozhodnúť a začať pracovať, lebo na to doplácajú všetci. Každá obec je v nedobrej situácii, ale má špecifické podmienky, čiže paušálne porovnávať, že je len jediné riešenie pre túto lokalitu je dočasné. Spoločné riešenie musíme hľadať.
Autor: lab I Foto: anc, Michal Hanko
infografika: Popri diaľnici by mali viesť aj súbežné cesty, ktoré uľahčia pripájanie na D1.
mapa: Najdôležitejšiu križovatku postavia v týchto miestach pri Triblavine. Rozšírenie by malo pozostávať z troch plnohodnotných pruhov a jednosmerého kolektora.
Takto to na ceste vyzerá dnes.