Je to vôbec možné? Prídu turisti o svoje peniaze? Nový Čas zisťoval priamo v cestovných kanceláriách. Väčšina cestovných kancelárií takúto situáciu s klientom rieši individuálne, a to buď zmenou destinácie, alebo stornopoplatkom na základe všeobecných zmluvných podmienok. „U nás to znamená, že ak dôjde k stornu do 36 dní pred pobytom, zaplatí klient za osobu len režijné poplatky vo výške 33 eur, za storno 21 - 35 dní pred pobytom 30 % z ceny pobytu, 14 - 20 dní 50 % z ceny pobytu, 6 - 14 dní 80 % z ceny pobytu a ak je to menej ako 6 dní, platí 100 %. Ale v prípadoch, ako je tento, riešime všetko skutočne veľmi individuálne,“ vysvetľuje Tomáš Lazarov z CK Hydrotour.
Kým však klesal záujem o dovolenky, predaj individuálnych leteniek ostal stabilný, v porovnaní s minulým rokom je však o 40 % nižší. "Napriek tomu však evidujeme v posledných mesiacoch zvýšený záujem o Turecko, ide najmä o krátke city-breaky do Istanbulu. Predaj leteniek sa zvýšil v máji o 125 %, " uviedol Patrik Vas zo spoločnosti Pelikan.sk.
Hydrotour - Riešením je ponuka inej destinácie
Tomáš Lazarov
Najbližšie odlety máme približne o týždeň, nevidíme zatiaľ žiadny pokles záujmu. V porovnaní s minulým rokom ide zrejme o rovnaký záujem, treba však podotknúť, že ceny sú v priemere nižšie o 20 - 25 percent, čo, samozrejme, dosť zavážilo. V prípade, že chce niekto pobyt stornovať, budeme sa riadiť všeobecnými zmluvnými podmienkami a riešiť to s klientmi individuálne. Možnosťami riešenia takejto situácie je ponuka inej destinácie, prípadne dohoda o vrátení peňazí. Všetko sa však skutočne bude riešiť individuálne.
Firo tour - Klienti zatiaľ zmluvy nerušia
Marcel Siekel
Asi desať percent klientov s pobytom do Turecka sa doposiaľ informovalo o možnosti storna, väčšinou, pokiaľ nie je vydané pre danú oblasť varovanie ministerstva zahraničných vecí, sa to však vyrieši tým, že klientovi ponúkneme obdobnú destináciu v podobnom termíne. Záujem o Turecko medziročne klesol asi o 60 percent a takéto situácie zlepšeniu vôbec nenahrávajú. Storno u nás sa začína asi na 10 percentách z ceny pobytu.
Koala Tours - Dôležité sú zmluvné podmienky
Oliver Kluch
- To, či poklesne záujem zo strany klientov o destináciu Turecko, teraz ešte nevieme povedať, musíme si počkať na konkrétne čísla. Je potrebné, aby sme zostali pokojní, situácia nastala v Istanbule, teda značne ďaleko od dovolenkových rezortov, kam lieta väčšina Slovákov. V prípade, že klienti, ktorí už majú pobyt objednaný, budú chcieť z bezpečnostných dôvodov od zmluvy odstúpiť, budeme to riešiť štandardným spôsobom podľa zmluvných podmienok.
Turkish airlines Cestujúcich plne odškodníme
Turecký prepravca Turkish airlines už avizoval, že v prípade, ak cestujúci budú chcieť zrušiť svoje letenky, môžu tak urobiť bezplatne a budú plne odškodnení. Tzv. full refund umožní cestujúcim, ktorí sa rozhodnú zrušiť svoje letenky do 5. júla 2016, alebo im poskytne iný let v ktoromkoľvek voľnom dátume do konca júla 2016.
Ceny zájazdov pôjdu dole
Jana Glasová, analytička, Poštová banka
- Turecko medzi slovenskými dovolenkármi zaznamenalo za uplynulé dva roky najvýraznejší pokles popularity, kleslo zo štvrtej na desiatu priečku. Zatiaľ čo v roku 2014 tam plánoval dovolenkovať každý desiaty Slovák (9,5%), v tomto roku tam pôjdu traja zo sto opýtaných (3%). Záujem o dovolenky v tureckých destináciách však bude aj tento rok naďalej klesať vzhľadom na nepriaznivú bezpečnostnú situáciu v krajine. To, samozrejme, ovplyvňuje aj ceny dovoleniek a ubytovania, ktoré zamieria smerom nadol. Cestovné kancelárie aj hotelieri či poskytovatelia rôznych služieb v Turecku sa budú snažiť prilákať dovolenkárov aspoň nižšími cenami.