Pred pár dňami upozornila na vypršané poistenie nitrianskej cestovky Hechter poisťovňa Allianz. Klienti tak zostali zaskočení a dúfajú, že ich dovolenky prebehnú bez komplikácií.
Na čo máte nárok, ak krachne cestovka, a čo všetko vám poisťovňa uhradí?
Všetko nájdete na webe
- zoznam cestoviek s poistením pre prípad úpadku zverejňuje Slovenská asociácia cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) na www.sacka.eu
- na stránke nájdete platnosť jej poistenia proti úpadku
Pozor:
Ak sa v zozname nenachádza hľadaná cestovná kancelária, máte právo od CK žiadať preukázanie poistenia.
Kedy máte nárok na odškodnenie
- ak CK neposkytne zákazníkovi dopravu z miesta pobytu v zahraničí domov, ak bola preprava súčasťou zájazdu
- ak CK nevráti klientovi zaplatenú zálohu alebo cenu zájazdu, ak sa pobyt neuskutočnil
- spoločnosť vám nevráti rozdiel medzi zaplatenou cenou zájazdu a cenou čiastočne poskytnutého pobytu, ak bol poskytnuný len sčasti
Pozor:
- Poisťovňa vám musí dopravu či ďalšie služby týkajúce sa prepravy domov zo zahraničia najneskôr do 24 hodín od oznámenia
- Ak si dopravu zabezpečíte sami, bude vám zaplatená suma maximálne do výšky, ktorú by musela poisťovňa zaplatiť, ak by prepravu zabezpečila sama.
- Odškodné treba žiadať vyplnením škodového protokolu do 6 mesiacov.
Koľko vám vrátia?
Slavomír Slávik, advokát
Náklady vám vyplatí poisťovňa, aj keď ste vopred zaplatili celý zájazd, aj keď ste cestovke poslali iba preddavok, a to celkovo až do výšky poistného krytia. Či uvedené poistné krytie bude postačovať na úhradu 100 % zaplatenej ceny, príp. preddavku na zájazd, závisí od konkrétnej situácie. Je však možné v každom prípade očakávať úhradu takmer celej zaplatenej sumy. Odškodnenie môže klient očakávať do lehoty okolo 30 dní.
Postenie sa nevzťahuje na:
- kvalitu poskytovaných služieb
- škody vzniknuté platobnou neschopnosťou inej osoby, ako je cestovná kancelária
- škody vzniknuté zlyhaním techniky, vojnou, štrajkmi, prírodnými katastrofami a podobne
- škody, ktoré by mohli vzniknúť zákazníkovi z dôvodu oneskoreného príchodu na územie SR (napr. pokuty, ušlý zisk a iné náklady s tým súvisiace)
Agentúry sú oslobodené
Mať uzatvorenú zmluvu s poistiteľom o poistení zájazdu pre prípad úpadku nemajú povinnosť cestovné agentúry, teda ak spoločnosť len sprostredkováva predaj pobytov iných cestoviek. Aj cestovné agentúry sú vám však povinné preukázať, že cestovná kancelária, ktorej zájazd vám sprostredkovane ponúka na predaj, má takéto poistenie uzatvorené.