Päť minút pred siedmou hodinou ráno pred vyše dvomi desaťročiami medzi vlakovými stanicami Bratislava - Rača a Svätý Jur (okres Pezinok) prudko zabrzdili rýchlik idúci s lôžkovými vozňami z Čiernej nad Tisou do Bratislavy a osobný vlak z Bratislavy do Leopoldova. Rušňovodiči obidvoch vlakov použili rýchlobrzdy a tesne pred čelnou zrážkou sa im podarilo vyskočiť spolu s inštruktorom, ktorý bol v rušni osobného vlaku. Lôžkový vagón rýchlika preletel cez lokomotívu a posledný vozeň sa vykoľajil. Hrozivo vyzerajúca zrážka sa odohrala pred očami dvoch policajtov, ktorí išli autom okolo miesta zrážky.
Väčšina cestujúcich obidvoch vlakov zacítila spomalenie vlakov. Sprievodca, ktorý sa pozrel z okna, zakričal: "Držte sa, havarujeme!" Vzápätí ľudia pocítili náraz. V prvom vozni rýchlika sa viezli aj dvaja vtedajší poslanci parlamentu. Po náraze sa ľudia hrnuli k dverám. Hrozilo, že vykoľajený vozeň sa môže prevrátiť. Cestujúci, ktorí stáli na chodbe, popadali na podlahu. "Spamätali sme sa až pri zvuku sanitiek," povedala učiteľka, ktorá sa spolu s kolegyňou a vybrali na výlet do Bratislavy. "Našťastie, deťom sa nič vážne nestalo," dodala učiteľka.
Kto a prečo bol na vine?
Odborníci dlho hľadali príčiny zrážky. Z podrobnej analýzy vyšlo najavo, že v deň nehody traťové zabezpečovacie zariadenie vykazovalo správnu činnosť. V stanici Svätý Jur na staničnom zariadení v noci po silnej búrke bola porucha kontroly polohy výkoľajky a výhybky.
Podľa expertov boli na vine vtedajší výpravca stanice Svätý Jur a rušňovodič z Bratislavy. Prvý sa nepresvedčil o správnej polohe výhybiek, druhý nerešpektoval zhasnuté návestidlo automatického bloku a rýchlosť vlaku prekročil o 30 km/hod. Škody zo zrážky vyčíslili na vyše 22 miliónov korún (viac ako 700 tisíc eur).
"Nikto pri tej zrážke nezomrel. Podľa mňa to bol zhluk rozličných negatívnych udalostí. Dnes si už na tú udalosť spomenie málokto," povedal pre Čas.sk muž, ktorý bol na mieste nešťastia krátko po nehode.