Prieskum sa zameral na 32 kategórií potravinových produktov na pultoch obchodných reťazcov, pričom sledoval ako percentuálne zastúpenie slovenských výrobkov, tak aj absolútne počty týchto produktov vystavených v prvej línii. V tomto prípade majú zahraničné reťazce výrazne viac slovenských výrobkov v ponuke ako napríklad COOP Jednota či CBA, najviac ich má Kaufland a Tesco. Prevádzky spoločnosti Kaufland dosiahli vo všetkých sledovaných kategóriách vyššie zastúpenie slovenských výrobkov na svojich pultoch, až 2,2 násobok počtu oproti priemeru trhu. A to aj napriek tomu, že v percentuálnom ponímaní bol pomer slovenských výrobkov vo viacerých kategóriách nižší alebo porovnateľný s priemerom trhu. Celkové percentuálne zastúpenie slovenských výrobkov je v Kauflande okolo 37%. Je preto veľmi dôležité spomínať vždy nielen percentuálne zastúpenie, ale aj absolútne čísla, ktoré dokresľujú celkový obraz diania na trhu.
„Pomer slovenských výrobkov v ponuke Kauflandu odzrkadľuje naše široké portfólio a snahu priniesť spotrebiteľovi rôznorodú ponuku, aby si mal z čoho vyberať. Diskusia o podiele slovenských výrobkov by sa však nemala odvíjať len od ich percentuálneho zastúpenia, ale od celkového zastúpenia výrobkov na pultoch prevádzok. Aktuálne čísla prieskumu jasne potvrdzujú našu snahu o podporu slovenských výrobkov, ako aj to, že naša kampaň Z lásky k Slovensku nie je len frázou, ale je založená na realite,“ hovorí Martin Gärtner, hovorca spoločnosti Kaufland Slovenská republika.
V porovnaní s rokom 2014 prieskum preukázal mierne zníženie zastúpenia slovenských výrobkov vo všetkých obchodných sieťach. Pokles vysvetľuje Richard Bendík, riaditeľ nákupu Kaufland Slovenská republika: „Podiel slovenských výrobkov v reťazcoch a teda aj u nás, ovplyvňujú rôzne faktory, ako napríklad to, že pre našich zákazníkov neustále zvyšujeme počet položiek v ponúkanom sortimente. Výrazným vplyvom je taktiež fakt, že viacero významných slovenských dodávateľov, ako napríklad Palma, Milex a Imperátor presunulo v poslednom období svoju výrobu do zahraničia, čo výrazne ovplyvnilo celý trh.“
Kľúčovým parametrom, ktorý ovplyvňuje ponuku obchodných reťazcov, sú očakávania a preferencie spotrebiteľov. Tí sa rozhodujú na základe viacerých kritérií, pričom slovenský pôvod často nie je medzi prioritnými požiadavkami. „Na základe dostupných štatistík a prieskumov spotrebiteľského správania vieme, že medzi základné parametre pri rozhodovaní o kúpe produktov patrí v prvom rade cena, čerstvosť a kvalita jednotlivých tovarov. „Slovenskosť“ výrobkov je v rámci atribútov rozhodovania spotrebiteľa až na 7-8 mieste,“ dopĺňa k téme analytik Ľubomír Drahovský.
O prieskume:
Prieskum Podiel vystavenia slovenských výrobkov v maloobchode 2016 bol na podnet spoločnosti Kaufland Slovenská republika realizovaný spoločnosťou GfK v období od 30.5 do 26.6.2016. Prieskum sa celkovo uskutočnil na 360 predajniach všetkých formátov potravinových reťazcov v rámci celej Slovenskej republiky. Prieskum sledoval 32 kategórií potravín, vrátane 92 podkategórií. Podľa zistení prieskumu najviac vystavení slovenských výrobkov je v kategóriách vody, pivo, víno a liehoviny. Naopak najmenej ich bolo v kategóriách chladené mäso, oleje, dezerty a maslo.
Spoločnosť Kaufland
Spoločnosť Kaufland patrí k lídrom medzi obchodnými reťazcami a v súčasnosti prevádzkuje viac ako 1 150 samoobslužných obchodných domov v Nemecku, Českej republike, Poľsku, Chorvátsku, Rumunsku, Bulharsku a na Slovensku. Obchodné domy Kaufland ponúkajú veľa rôznych značkových produktov, atraktívne privátne značky a širokú škálu regionálnych produktov. Viac informácií na: www.kaufland.sk