Čo robiť v prípade, že máte zájazd kúpený, ale bojíte sa vycestovať? A stačí na odstúpenie od zmluvy varovanie ministerstva zahraničných vecí? Nový Čas sa poradil s odborníkmi.
Slavomír Slávik, právnik
- vrátenie peňazí alebo poskytnutie náhrady za zájazd či dovolenku je viazané len na obchodné podmienky konkrétnej cestovnej kancelárie. Občiansky zákonník ani zákon o zájazdoch priamo nehovoria o povinnosti cestovných kancelárií vrátiť peniaze klientom v prípade, že ministerstvo zahraničia vydá odporúčanie necestovať do krajiny, kde došlo k prevratu či pokusu oň.
- „Ak sa turisti boja odletu do Turecka, odporúčam klientom dohodnúť sa s cestovou na zmene zájazdu - ak cestovná kancelária nebude ochotná zmeniť zájazd, môžete si uplatniť reklamáciu zájazdu a nárokovať si náhradný zájazd," radí advokát Milan Valla.
2. Stačí na odstúpenie od zmluvy len varovanie ministerstva zahraničných vecí, alebo je potrebné odporúčanie ministerstva necestovať?
- „Vyjadrenie ministerstva zahraničných vec je pre cestovné kancelárie v takýchto situáciách záväzné. V tomto prípade uvádza, že situácia v tureckých prímorských letoviskách je pokojná a letisko v Antalyi a Izmire je v prevádzke, uviedla marketingová riaditeľka CK SATUR Jana Zedníková.
- Aktuálne cestovné odporúčanie ministerstva pre Turecko má stupeň 2, teda radí návštevníkom krajiny zvážiť nevyhnutnosť cestovania do určitých oblastí. Odporúčanie ministerstva na jeho internetovej stránke je nasledovné: „Odporúčame zachovať pokoj, nevychádzať z ubytovacích zariadení a dodržiavať pokyny miestnych zložiek.“
3. Majú tí, ktorí už vycestovali, nárok na to, aby im cestovná kancelária zabezpečila skorší bezplatný návrat?
Milan Janásik, hovorca poisťovne Generali
- Letoviská v Turecku sú v tejto chvíli pre turistov bezpečné a rovnako aj letiská v turistických oblastiach fungujú bezproblémovo. Zatiaľ teda nie je dôvod na prevoz turistov. V prípade, ak by sa naši klienti dostali do bezprostredného ohrozenia života alebo zdravia, na náklady našej poisťovne ich prevezieme do bezpečnej oblasti alebo späť do vlasti.
- „V tomto prípade je najvhodnejšie uplatniť chybu (nedostatok) zájazdu u povereného zástupcu cestovnej kancelárie priamo na mieste a spísať o tom záznam," dodáva advokát Milan Valla.
4. Má dovolenkár pristúpiť na zmenu miesta pobytu, alebo má trvať na vrátení peňazí za zájazd?
Danuša Krkošová, Slovenská obchodná inšpekcia
- ak cestovná kancelária navrhne zmenu zmluvy, má klient právo rozhodnúť, či so zmenou zmluvy súhlasí, alebo či od zmluvy odstúpi bez zaplatenia zmluvných pokút. Rozhodnutie musí klient písomne oznámiť cestovnej kancelárii v lehote určenej cestovnou kanceláriou
Pozor:
- Ak pokračovanie zájazdu nemožno zabezpečiť inak ako prostredníctvom služieb nižšej kvality, než sú uvedené v zmluve, je cestovná kancelária povinná vrátiť objednávateľovi rozdiel ceny medzi ponúkanými a poskytnutými službami.
- „Ak klient uzavrel s cestovnou kanceláriou zmluvu v čase, keď už nepriaznivá bezpečnostná situácia existovala a cestovná kancelária o nepriaznivej bezpečnostnej situácii vedela, ale klient nie, možno zmluvu označiť za relatívne neplatnú. Toho sa však treba domáhať, pretože inak je stále považovaná za platnú!", upozorňuje advokát Milan Valla.
5. Dá sa proti situáciám, ako nastala napr. v Turecku, poistiť storno zájazdu?
Helena Kanderková, poisťovňa Allianz
- dá sa to v rámci špecifických produktov ako je Storno Special, keď je možné pripoistiť si storno zájazdu, ktorý bol zrušený z dôvodu živelnej udalosti, terorizmu alebo vojnového konfliktu v danej lokalite. Vnútorné nepokoje nie sú však súčasťou tohto krytia
- „V zásade sa však v praxi bežne poskytujú poistenia pre rôznorodé prípady a nie je teda vylúčené dojednať s poisťovňou aj poistenie zájazdu pre prípad, že by počas zájazdu nastalo v cieľovej krajine bezpečnostné riziko. Ide však o situáciu, ktorá je individuálna a v praxi sa zrejme vyskytne veľmi výnimočne," dodáva advokát Milan Vallo.